Top of the line

Med en V8-motor på hele 680 hk gjenerobrer MAN førsteplassen når det gjelder styrke og eleganse.

Når MAN lanserer sine nye TGX og TGS til høsten blir også en ny kraftpakke tilgjengelig for kundene - en splitter ny V8-motor med en toppeffekt på 680 hk. Det er Europas kraftigste serieproduserte lastebilmotor. Med et dreiemoment på 3000 Nm over et bredt turtallsområde byr den på kraftressurser som tilfredsstiller de mest kresne kundene, enten man ønsker en rask langtransportbil for internasjonal langtransport, en kraftplugg av en tømmerbil eller spesialtrekkvogn for de aller tyngste vogntogvektene.

Den nye V8-motoren har et volum på 16,16 liter. Akkurat som MANs rekkemotorer har også denne Common Rail, som gir en meget nøyaktig drivstoffinnsprøytning under høyt trykk og dermed høy trekkraft i kombinasjon med lavt drivstofforbruk. Denne motoren blir produsert kun i Euro 5-utførelse, hvor SCR-teknologien ved hjelp av AdBlue innsprøytning sørger for meget beskjedne avgassutslipp.

Den nye V8-motoren blir levert kun i den nye TGX-serien. For å håndtere de enorme kreftene på en optimal og kontrollert måte kan motoren kun kombineres med en ny og kraftigere versjon av MANs automatiserte girkasse TipMatic.

TGX med V8-motor kan leveres med det meget romslige XXL-førerhuset i spesialutførelse. Denne utstyrspakken inkluderer blant annet spesielt luksuriøse stoler med skinntrekk, karbonfiberdetaljer på dashbordet og lett synlige V8-symboler utvendig.