Flaskehalser i kø på Vestlandet i sommer

Vestlandet er vakkert, men ferjekøer kan være en prøvelse for familier på ferietur. Også denne sommeren blir det garantert køer, ikke minst på ferjekaiene langs kyststamveien E 39 Stavanger-Trondheim.

Kapasiteten er bedret på flere samband, men samtidig har trafikken økt. Ferjeselskapene antyder ventetid på maksimalt en time med ett viktig forbehold: Skjer det motorhavari eller lignende som fører til avbrudd kan køene bli lange. Reserveferjer er det smått med.


NTB har snakket med de fire ferjerederiene i Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland. Et tips for den som helst ikke vil tilbringe ferien i kø på ferjekaia, er å unngå rushtidene fredag ettermiddag og søndag ettermiddag.


Geiranger og Trollstigen
Et sted det garantert blir ventetid i sommer er sambandet Eidsdal-Linge i Møre og Romsdal - på veien mellom Geiranger og Trollstigen.


- Overfartstiden er kort og ferjene går hver halvtime. Ventetiden blir derfor ikke så lang, sier administrerende direktør Anker Grøvdal i Fjord1 MRF til NTB.
Han frykter mest driftsavbrudd på ett av de store ferjesambandene i sommer. Det finnes ikke egnet reservemateriell i fylket. Fra 1. juli kan det bli aktuelt å leie inn store ferjer fra Hordaland og Rogaland for å bedre kapasiteten, hvis Statens vegvesen tar ekstrakostnadene.


Både på de sterkt trafikkerte ferjesambandene Molde-Vestnes (E 39) og Festøya-Solavågen (E 39) er det tidvis for dårlig kapasitet. Turister og fastboende kan risikere å måtte vente på neste ferje.


Økt trafikk
Sterk økning i trafikken på grunn av høykonjunkturen i næringslivet er årsaken til kapasitetsproblemene i Møre og Romsdal. Dette gir utslag på trafikken langs E 39 langs hele Vestlandet. I Sogn og Fjordane er Oppedal-Lavik på E 39 ventet å bli en av flaskehalsene i sommer.


- Men ingen skal behøve å stå over mer enn en avgang, sier viseadministrerende direktør Svein Solheim i Fjord1 Fylkesbaatane til NTB.


I likhet med søsterselskapet i Møre og Romsdal sliter Fylkesbaatane med mye gammelt materiell, og det kan oppstå avbrudd. Det er da køene virkelig merkes.


- Vi har ikke reservemateriell å sette inn, og må omrokere når det skjer avbrudd slik at ulempene fordeles på flere strekninger, sier Solheim.


Bergen-Stavanger
I Hordaland er Bømlafjordtunnelen stengt, og det er satt inn ferjer på strekningen Skjærsholmane-Valevåg på E 39 mellom Bergen og Stavanger. Ifølge Lars Juvik, som er trafikksjef i Tide Sjø (HSD), vil dette vare ved til begynnelsen av juli.


- Ut over dette er køproblemene stort sett begrenset til fredag ettermiddag og søndag ettermiddag. På riksvei 7 Bruravik-Brimnes, der Hardangerbrua skal bygges, er det faktisk trafikknedgang som følge av forhåndsbompenger, sier Juvik til NTB.


I Rogaland er kapasiteten vesentlig bedret på de to største sambandene Mortavika-Arsvågen på E 39 (driftes av Fjord1) og Tau-sambandet.
Assisterende direktør Olaug R. Sjursø i Stavangerske AS sier at køproblematikken i sommer stort sett vil begrense seg til helgene, kanskje med unntak av sambandet Lauvik-Onanes på riksvei 13. Dette er ett av sambandene for turister som vil se Prekestolen.