Forvirring rundt betongelementer

Mesta hevder den belgiske fabrikken som produserer tunnelhvelv i betong for entreprenøren er godkjent. Kontrollrådet for betongprodukter sier at de ikke har godkjent produktet.

- Vi har ikke godkjent den belgiske fabrikken som produserer tunnelhvelv i betong for Mesta, sier administrerende direktør Jan Karlsen i Kontrollrådet for betongprodukter til Byggeindustrien. Han sier produktet likevel kan være sertifisert i Belgia.

 - Vi har ikke hørt noe fra fabrikken og vi har heller ikke vært der. Vi har hatt forespørsel fra en av Mestas konsulenter. Det er alt befatning vi har hatt med denne saken, sier Karlsen som regner med at Kontrollrådet på ett eller annet tidspunkt blir involvert.

Kontrollrådet har i dag kontrollvirksomhet i en lang rekke land i tillegg til Norge. Det gjelder også i Belgia.

Mesta på sin side sier at produktene er godkjent. 

- Jeg forstår at de norske betonghvelvprodusentene reagerer, men vi har valgt å gå en runde rundt om i verden for å finne alternative produsenter for en lang rekke produkter, sier logistikk- og innkjøpsdirektør Leif L. Ludvigsen i Mesta til Byggeindustrien.

- Jeg har min bakgrunn fra Aker-systemet, og det første jeg oppdaget da jeg kom inn i byggenæringen var at konkurransen på visse områder var svært liten. Mitt inntrykk er at de norske produsentene også har sittet meget nært bestillerne ved at de har fått inn mange særnorske vilkår i krav og spesifikasjoner. Det oppdaget vi også når det gjelder den aktuelle saken med betonghvelvene til tunnel, sier han.

- Etter å ha trålet Europa rundt og besøkt en lang rekke produsenter, havnet vil til slutt hos det internasjonalt store CRH-konsernet som har fabrikker i 28 land og som har 80 000 ansatte. Fabrikken i Belgia som vi har en avtale med, har produsert betongelementer - også for tunneler - i mange år. De produserer de elementene vi skal ha etter spesifikasjoner og krav. De har selvsagt kompetanse til å gjøre en slik jobb, og de sørger selvsagt for å ha en godkjent produksjon i alle ledd. Det hører til historien at på grunn av de særnorske kravene, så måtte den belgiske fabrikken kjøpe armeringsjern i Norge for bruk i elementene vi skal ha, forteller Ludvigsen.

- Prismessig ligger den belgiske fabrikken lavere enn de norske tilbudene. Vi vet at de belgiske produsentene har brukt mye tid og mye ressurser på denne saken. De ser at Norge er og kan bli et enda større marked for slike elementer. Mange norske fjelltunneler må rustes opp for store beløp de nærmeste årene i tillegg til at det stilles nye og strengere krav ved alle nye tunnelprosjekt.

- Jeg mener at de norske produsentene kommer lengre med å møte den utenlandske konkurransen med ytterligere produktutvikling og smidigere produksjon. Jeg tror at de norske produsentene vil heve seg som følge av dette, sier han. Det har vi sett på en rekke andre områder. Vi er opptatt av å produsere flest mulig meter vei og tunnel til en rimeligst mulig pris. Dette er også god samfunnsøkonomi. Men det skal selvsagt skje hvor HMS og kvalitetsfanen er høyt hevet, sier han som beroliger de norske produsentene om at det kommer flere prosjekter. Ja, det er vel ett av områdene vi kan få den største veksten i årene som kommer innenfor anleggsmarkedet, mener Ludvigsen..