"Ulovlige tunnelhvelv fra Belgia til Norge?

I betongbransjen reageres det nå sterkt på at de norske veimyndighetene søker Europa rundt for å finne produsenter av betonghvelv for tunnel. Mesta er nå i ferd med å kjøpe inn elementer fra Belgia til to prosjekter.

- Problemet er at fabrikken i Belgia ikke er godkjent for å lage slike hvelv, hevder representanter fra de norske produsentene. Hvelvene er beskrevet av Statens vegvesen, men man må ha både kunnskap og programvare for å produsere slike hvelv. De norske produsentene har brukt betydelige beløp på å utvikle programvare og produksjonsteknikk for slike hvelv samtidig som de har bred erfaring fra arbeid i og rundt tunneler gjennom mange år. I det norske betongmiljøet mener man at det ikke kan være rare tunnelmiljøet i flate Belgia.

Det er tre produsenter av slike tunnelhvelv av betong i Norge. Det er Ølen Betong samt Loe og Spenncon.

- Konkurransen innenlands burde være stor nok med hensyntaken til pris, hevdes det.

Totalt produserer de norske fabrikkene ca. 300 000 kvadratmeter betonghvelv for tunnel i året. De ordrene man nå snakker om er bl a 40 000 kvadratmeter til Ringvei Vest i Bergen samt 6 000 kvadratmeter til prosjektet Alvin - Solli i Sarpsborg.

- Vi har ingen problemer med reell konkurranse - heller ikke fra utenlandske bedrifter. Men det reageres når det kjøpes inn produkter til Norge som ikke er godkjent. Det har vært så mye fokus på sikkerhet i tunnel i den siste tiden at dette med godkjennelser og kvalitet burde være selvsagt. Det er heller ikke lenge siden det falt ned utenlandske betongelementer på Hamar. Der var det også mye snakk om godkjennelse, sikkerhet og kvalitet, sier representanter fra bransjen som kvier seg med å stå frem. Man frykter da at man kan tape ytterligere kontrakter.