Ny Nissan X-Trail

Nissan X-Trail blir nå lansert i en ny utgave.

Nye Nissan X-Trail kan ved første øyekast virke kjent med et karakteristisk utseende som er behold på den nye versjonen. Men, bilen har nytt understell, nye motorer, utbedret 4x4 system, mer utstyr, større komfort, nytt innvendig design med større plass.

- Å følge i fotsporene til en bil med så stor suksess som den opprinnelige X-Trail er ingen enkel oppgave, særlig når kundene sier at de ikke ønsker noen forandringer. Men, den splitter nye X-Trail har forbedringer på sentrale områder, og appellerer like mye til eksisterende eiere som til nye kjøpere, sier Carlos Tavares, visedirektør for bedriftsstrategi og produktplanlegging i Nissan Motor Ltd.

Noen av endringene:
* Nytt chassis og nytt karosseri.
* Nytt innvendig design med forbedret kvalitet og instrumentpanel konvensjonelt plassert.
*  Fire motoralternativer hvorav to nye og kraftige dieselmotorer med partikkelfilter og mulighet for automatgir. 
* Terrengbil med ALL MODE 4x4i, og avansert kontroll for bakkestart og kjøring i nedoverbakke.
* Større innvendig plass med et innovativt "dobbeldekkers" bagasjerom.
* Forbedrede kjøreegenskaper og komfort.

 Den siste versjonen av X-Trail er helt ny, men bygger videre på forgjengerens sterke sider i stedet for å prøve å fremstå som noe helt forskjellig.
2007-utgaven av X-Trail kan fremvise nytt understell og nytt karosseri, et bredere spekter av mer kraftfulle motorer med bedre ytelse og økonomi. Den har mer plass innvendig, et langt større bagasjerom samt atskillig forbedret interiørkvalitet.

Motorer
Nye Nissan X-Trail er tilgjengelig med to bensinmotorer og to dieselmotorer.

To nye dieselmotorer:

* 2,0 l dCi 150 Hk, 320 Nm/2000. 6-trinns manuell eller 6-trinns automat girkasse.
* 2,0 l dCi 173 Hk, 360 Nm/2000. 6-trinns manuell girkasse.
Begge motorene er fra allianse plattformen.

To bensinmotorer. 
*  2,0 l 141 Hk, 196 Nm/4800. 6-trinns manuell girkasse eller CVT automat.
* 2,5 l 169 Hk, 233 Nm/4400. 6-trinns manuell girkasse eller CVT automat. 2,0 l er fra allianse plattformen, mens 2,5 l er Nissans egen motor.

Nye X-Trail er et hakk større enn originalen, men den er fortsatt en kompakt firehjulstrekker.

Noen vitale mål
Det nye bagasjerommet på X-Trail har nå et bagasjerom på 603 liter (VDA) - med baksetene på plass - hvilket er en økning på 193 liter fra forrige modell. Denne ekstra plassen har gjort det mulig å lage et innovativt "dobbeldekkers" bagasjerom, med plass til en skyveskuff under gulvet. Med nedfelte seter blir bagasjerommet hele 1773 liter (VDA).

Lengde: 4,63 m (økt med 17,5 cm)
Bredde: 1,79 m (økt med 2 cm)
Høyde: 1,69 m (økt med 1 cm)
Akselavstand: 2,63 m (økt med 0,5 cm)

Det er forventet et salg på 1 100 biler i Norge fra lansering og ut året. Bilens startpris er 353.000,- for en 2,0 l bensin, mens 2,0 l dCi koster fra 376.200,-.
2,0 l dci med automatgir er tilgjengelig fra SE versjon og koster fra 436.200.

Nye X-Trail vil fortsatt produseres ved Nissan-fabrikken i Kysuhu, Japan.
Salget i Europa vil starte til sommeren, og bilen har salgsstart 17. august i Norge.