Positive til vegprising

Statens vegvesen mener at vegprising er et egnet tiltak i våre fire største byområder.

Statens vegvesen Vegdirektoratet slår fast at vegprising er et nødvendig tiltak for å redusere de problemene som vegtrafikken medfører.

- Hensikten er at vegprising skal påvirke trafikken spesielt i rushtiden. Store daglige køproblemer gir dårlig transportøkonomi for næringslivet, kollektivtrafikken og personbiltrafikken. Utslippene fra vegtrafikken kan også reduseres, hvis vegprising innføres. I våre største byer kan vi ikke lenger bygge oss ut av kø, kork og kaos, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Statens vegvesen.

Statens vegvesen er av Samferdselsdepartementet blitt bedt om å komme med synspunkter på vegprising som et virkemiddel i transportpolitikken.

Vegprising er et trafikkreguleringstiltak for å redusere rushtrafikk eller jevne den ut.

 

Helhetlig politikk

Men vegprising må ikke ses på som et isolert tiltak. Det må inngå som en del av en samlet transportpolitisk strategi.

- Vegprising må være ett av flere tiltak i en tiltakspakke. Blant annet må kollektivtrafikken styrkes i forkant av innføring av en slik ordning. Men utbygging av kollektivtilbudet vil ikke løse utfordringene alene. Her må det flere tiltak til, sier Aksnes.

Statens vegvesen viser til at vegprising er et tiltak som kan bidra til å oppfylle viktige samfunnsmessige mål blant annet på miljø- og klimagassområdet.

 

Bedre utnyttelse

- Vegkapasitet har blitt et knapphetsgode på enkelte tider i våre største byer. Erfaringer fra blant annet Stockholm og London viser at vegprising er et effektivt tiltak for å påvirke trafikkmengden. En slik ordning vil også bidra til å utnytte vegen bedre, og dermed redusere eller utsette behovet for nye veganlegg eller kapasitetsutvidelse, sier Aksnes.

 

Stort spenn i mulige løsninger

Siden vegprising krever tilslutning fra lokale myndigheter, er det viktig at berørte kommuner får stor innflytelse på valg av system.

- Et vegprisingssystem vil spenne fra den ?ideelle? løsning der prisingen varierer kontinuerlig i tid og rom i takt med variasjonen i køsituasjonen til løsninger som kan være modifikasjoner av en bompengering, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Statens vegvesen.

Det er vanskelig å si noe om hva slags vegprisingssystem som bør velges. Dersom det etter hvert blir lokalpolitisk oppslutning om et vegprisingsopplegg, kan det imidlertid synes som om en moderat tidsdifferensiering av satsene i en av dagens bomringer er det meste som kan oppnås.