Uklare ansvarsforhold og feilvurderinger

Ulike oppfatninger av byggherrerollen og dermed uklare ansvarsforhold, er de sentrale faktorene for vurderingen av det som skjedde under byggingen av E18 Hanekleivtunnelen på 1990-tallet.

Dette kommer fram i revisjonrapport fra Statens vegvesens Internrevisjon, som har gransket forholdene rundt byggingen og sikringen av vegtunnelen.

E18-prosjektet i Nordre Vestfold hadde oppstart i 1994. Selve Hanekleivtunnelen ble påbegynt i januar 1996 og åpnet for trafikk i 2001. Statens vegvesen gjennomførte i 1995 en omfattende omorganisering.

Organisatorisk usikkerhet

Rapporten konkluderer med at sentrale personer i prosjektet la til grunn en annen ansvarsfordeling mellom Vegvesenets to avdelinger Produksjon og Utbygging enn det som lå nedfelt i grunnlagsdokumentasjonen for ny organisasjon og produksjonsavtalen mellom avdelingene. Dette var ikke formalisert eller forsøkt avklart mellom avdelingene eller overfor overordnet ledelse. Utbygging gjennom sin byggherrerolle var tillagt myndighet til å styre og følge opp det praktiske arbeidet i regi av Produksjon. Denne myndigheten ble ikke utøvet i tilstrekkelig grad.

Diskusjonene under omorganiseringen av Statens vegvesen i 1995 om skillet mellom Utbygging som byggherreansvarlig og Produksjon som egen utførende enhet kan forklare de ulike oppfatningene om ansvarsforholdene. Rapporten slår fast at styringsdokumentene som fastsetter grunnlag og rammer for omorganiseringen likevel er så klare, at det ikke burde resultert i denne organisatoriske usikkerheten.

- I praksis viste det seg likevel at omorganiseringen i 1995 førte til at sentrale aktørers forståelse av den nye organisasjonsmodellen gikk ut på at det overfor Produksjon ikke skulle utøves byggherrestyring i samme grad som overfor entreprenører, heter det i rapporten.

Dårlig sikring

Rapporten viser også til mangler knyttet til sikringsarbeidet som en av de sentrale årsaksfaktorene for raset.

- Avviket mellom forhåndsstipulert bolteantall og faktiske gjennomførte bolting er forklarlig, men det er kritikkverdig at sikring av svakhetssoner med svelleleire ikke er sikret tilstrekkelig, verken av Produksjon ved den opprinnelige tunneldrivingen eller ved ettersikringen. Det synes å bero på en undervurdering fra byggherrens side at utilstrekkelige permanentsikring fra Produksjons side ikke ble rettet opp i arbeidet med tilleggssikringen - dette til tross for at svakhetssonen var registrert, heter det i rapporten.

Omfattende arbeid

Revisjonsteamet har gjennomført et omfattende arbeid for å komme til bunns i Hanekleivtunnel-prosjektet. 23 personer med tilknytning til tunnelprosjektet - fra kontrollingeniører og geologer til prosjektleder og vegdirektør - er intervjuet, og prosjektets eksisterende, gjenværende arkivmateriell er gjennomgått.

Les rapportenher!