Ekspertgruppe med en rekke forslag

En bransjesammensatt ekspertgruppe har kommet med anbefalinger i en rapport om norsk vegtunnelbygging, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Dette er noen av anbefalingene:

  • Videreutvikling av kvalitetssikringssystemer og kontrollrutiner
  • Tilgang til kvalifisert personell til alle prosjektstadiene
  • Bedre samarbeidsforhold og modeller
  • Videreutvikling av entrepriseformer og kontraktstyper

Rapporten er nå overlevert til vegdirektøren.

Skal gi forutsigbarhet

Bransjen har i fellesskap utarbeidet en rapport med forslag til tiltak for å bedre sikkerheten i tunneler - og for å unngå uforutsette hendelser i forbindelse med planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av eksisterende og nye vegtunneler.

Rapporten setter sterkt fokus på at de ulike fasene som kreves utredet før et tunnelprosjekt kan påbegynnes, blir systematisk kontrollert og kvalitetssikret slik at mulige risikomomenter blir oppdaget så tidlig som mulig i planleggingen.

Ekspertgruppen ønsker imidlertid å legge til at selv om det foreslås noen nye prosedyrer, betyr ikke dette at bransjen har arbeidet uten retningslinjer og prosedyrer tidligere.

Det som er nytt er at bransjen i fellesskap foreslår tiltak som gir et mer standardisert opplegg som gjør det enklere å oppdage mulige utfordringer i prosjektet etter en forutbestemt arbeidsprosedyre.

- Det er også foreslått justeringer og forbedringer på områder som i enkelte tilfeller har ført til uoverensstemmelser mellom byggherren og entreprenøren. En konsekvens av slike uoverensstemmelser kan føre til at fokus blir tatt bort fra å velge de riktige tekniske løsningene, og kan dermed føre til at man ikke velger optimale løsninger, heter det i rapporten.

 

Bransjegruppe

Gruppen - som har deltakelse fra Rådgivende Ingeniørers Forening, Maskinentreprenørenes Forbund, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg og Statens vegvesen - har drøftet risiko og ansvarsforhold ved tunneler.

Ekspertgruppen har vurdert viktige forhold knyttet til kvalitetssikringsopplegg, kompetanse og tekniske forhold, som bør videreutvikles innen bransjen for å sikre nødvendig kontroll og forutsatt kvalitet ved planlegging, bygging og drift av vegtunneler.

Det norske konseptet for tunnelbygging baseres på at berget skal brukes som selvstendig byggemateriale. Berget sikres med hjelpemidler av forskjellige typer avhengig av de stedlige behov ut fra geologiens karakter. Hovedtyper av sikring er i dag bolter, sprøytebetong og full utstøping. Som vann- og frostsikring benyttes ulike konstruksjoner.

- Det er ekspertgruppens vurdering at det for norske vegtunnelbygging er riktig å videreføre den prinsipielle sikringsfilosofi slik den er utført i dag. Dette vurderes som en filosofi som kan sikre en riktig sammenheng mellom trafikksikkerhet og økonomi, heter det i rapporten.

- De konkrete og spesifikke tiltakene som er foreslått av ekspertgruppen og tidligere av den eksterne granskningsgruppen, kan iverksettes relativt raskt ved å oppdatere aktuelle retningslinjer, håndbøker og prosedyrer som benyttes i Statens vegvesen. Andre tiltak som er forslått som videreutvikle alternative entrepriseformer, kontraktstyper og samarbeidsmodeller vil kreve noe mer utredning og tid, sier ass. vegdirektør Kjell S. Bjørvig i en kommentar til rapporten.