Heder til Atlas Copco

Atlas Copco ble forleden tildelt toppkarakter fra Europas ledende business school, INSEAD.

INSEAD har tatt for seg de 500 største selskapene i Europa og Nord-Amerika og bedømt dem på områdene selskapskultur, planlegging, tekniske ressurser, markedsføring, internasjonalisering, resultater, markedsstrategier, innovasjon, menneskelig kapital, organisasjon, kundeorientering og visjoner. For å kunne regnes i verdensklasse måtte bedriften score bedre enn 65 poeng. BMW og Nokia delte førsteplassen med hele 82 poeng. Atlas Copco, med 77 poeng, ble blant de 10 beste totalt og tok førsteplass i klassen for engineering og maskiner. Også den verdenskjente og obligasjonsindeksen Dow Jones har gitt Atlas Copco rosende omtale ved å plassere bedriften blant verdens 300 beste børsnoterte selskaper hva angår økonomiske, miljømessige og sosiale kvaliteter. Selskapenes opptreden på disse områdene måles regelmessig i henhold til en egen indeks - DJSI World - og for tredje år på rad får Atlas Copco topplassering på denne anerkjente rankingen. Nordic Signum har også funnet Atlas Copco verdig en pris: Signums varemerkepris ble etablert i 1995 for å premiere bedrifter som satser målbevisst på å bygge og ivareta sitt varemerke. Juryen, som består av såvel jurister som markedsføringsspesialister, vurderer selskapenes merkevarestrategier, manualer, visuell identitet og en rekke andre faktorer. For 2002 gikk denne prestisjefylte prisen til Atlas Copco. Annika Berglund, som er senior visepresident i Atlas Copco med ansvar for markedskommunikasjon, tok i mot prisen på vegne av selskapet og sa at merkevarebyggingen i Atlas Copco er spesielt krevende fordi selskapet er så desentralisert og arbeider i så mange markeder. - Nettopp derfor er en gjennomtenkt og brukervennlig manual så viktig for at hele organisasjonen skal stå sammen om å bygge et sterkt varemerke! sa Berglund.