Kunne lært av raset i Oslofjordtunnelen

Utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet beklager at raset i Oslofjordtunnelen i 2003 ble vurdert som en enkeltstående hendelse.

For mindre enn tre år senere, 1. juledag 2006, raste taket i Hanekleivtunnelen på E 18 gjennom Vestfold. Raset i Oslofjordtunnelen 2003 førte ikke til noen omfattende runde med inspeksjoner av andre tunneler.

Den runden satte Vegdirektoratet først i gang etter raset i Vestfold. Overfor VG beklager utbyggingsdirektør Aksnes i Vegdirektoratet at det ikke ble slått alarm allerede i 2003.

På spørsmål om han skulle ønske at alle tunnelene var blitt inspisert som følge av raset i Oslofjordtunnelen, sier han:

- Man kan si mye klokt i etterpåklokskapens lys, og nå er det lett å svare ja på det spørsmålet. Onsdag legger internrevisjonen i Vegdirektoratet fram rapporten om Hanekleiva.

Ifølge VG blir prosjektet grundig kritisert, blant annet for at det ikke var personell med nødvendig ingeniørgeologisk kompetanse knyttet til arbeidene. Rapporten skal blant annet også være kritisk til at det var uklar rollefordeling mellom den utførende delen som sto for produksjonen, i dette tilfellet Statens vegvesens produksjonsavdeling i Hordaland, og byggherrefunksjonen som lå på Statens vegvesen Vestfold.