Ber Navarsete holde fingrene av fatet

Regjeringen kan ennå ikke love at de ikke tar ut utbytte fra Avinor de neste fire årene, slik selskapet ber om. Hovedårsaken til Avinors krav er milliardutbyggingen på Gardermoen.

Avinor ber om at samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) ikke gjentar fjorårets utbytterekord på 324,5 millioner kroner de kommende årene. Hovedårsaken er en milliardutbygging på Gardermoen for å møte en voldsom trafikkvekst.


Statssekretær Steinulf Tungesvik i Samferdselsdepartementet kan ennå ikke gi noe klart svar på om regjeringen vil etterfølge Avinors ønske.

- Først må vi gå gjennom planen fra Avinor. Den har vi nettopp fått i hendene. Når det gjelder utbytte fra alle statlige selskap, så er det et spørsmål for hvert enkelt statsbudsjett. Så for 2008 vil vi komme tilbake til det i statsbudsjettet i oktober, sier Tungesvik til NTB.

- God dialog
Han understreker at regjeringen har en god og tett dialog med Avinor.

- Vi er naturligvis kjent med Avinors investeringsbehov, sier Tungesvik, og viser til en stortingsmelding fra desember i fjor der det heter at regjeringen er fullt klar over at Avinor er pålagt dyre investeringer som vil svekke avkastningen på kort sikt, noe som nødvendigvis reduserer utbyttet.

- Når det gjelder utbyttepolitikken, er vi opptatt av at selskapet kan gjennomføre investeringer som sikrer langsiktig og god utvikling. Så må vi naturligvis gå inn i planen og se nøyere på de konkrete investeringsplanene, sier Tungesvik.
Sikkerhet

Avinor regner med å investere 13 milliarder kroner i de norske flyplassene i perioden fram til 2012.

Den største enkeltposten går til planene om en terminal 2 på Oslo Lufthavn Gardermoen, samt å utvide kapasiteten på den nåværende terminalen. Her regner Avinor med å bruke opptil 1,2 milliarder kroner i året fram til og med 2011.
En annen stor post, over 2 milliarder kroner, skal brukes til å oppgradere alle landets lufthavner til nye pålagte sikkerhetsstandarder.

Ikke utbytte
- Vårt utgangspunkt er godt. Vi har 2 milliarder kroner på bok og en god drift. Men vi er opptatt av å beholde denne friheten, sier Avinor-styreleder Inge K. Hansen.

Det er bakgrunnen for at han ber samferdselsministeren om ikke å gjenta fjorårets utbytterekord.

Overskudd på nivå med fjoråret, da driftsresultatet viste drøye 900 millioner i pluss, er ikke nok til å dekke investeringene, og Avinor blir nødt til å ta opp lån opp mot 5 milliarder kroner i fireårsperioden.

Vurdering
- Vi mener det vil være fornuftig å ikke ta utbytte av selskapet når vi har så store investeringer framover, sier administrerende direktør Sverre Quale i Avinor.
Statssekretær Steinulf Tungesvik sier at den statlige utbyttepolitikken er den samme for alle statlige selskap.

- Den har rom for ulike nivå på utbytte, alt etter spesielle forhold i det enkelte selskap. Det er klart at dette med Avinors veldig store investeringsplaner er helt opplagt et relevant forhold som vi må vurdere når vi skal utøve utbyttepolitikken. Da kommer vi i første omgang for 2008 tilbake til det i oktober.