Det finnes ikke dokumentasjon på hvorfor det ble spart på boltene i tunnelen som har vært stengt siden raset 1. juledag i fjor.
Ifølge VG, som har gått gjennom alle referater fra bygge- og prosjektmøtene under byggingen, ble antall bolter aldri diskutert. Ingen dokumenter gir svar på hvem som tok beslutningen om å redusere antall bolter, når det skjedde eller hvorfor.
Avisen skriver at den første vurderingen av behovet for å sikre tunnelen med bolter stammer fra mai 1995, året før byggingen startet. Da mente veilaboratoriet i Statens vegvesen at man ville trenge 27.500 bolter, i gjennomsnitt fem på hver meter.
I anbudsgrunnlaget samme måned er utgangspunktet 17.600 bolter.
I sluttrapporten blir det konstatert at «Det var planlagt et forbruk på 14.500 bolter. Det ble montert totalt 8.505 stk, (...) I gjennomsnitt blir det 2,4 bolt pr. meter tunnel».
Den mangelfulle dokumentasjonen er ventet å bli kritisert når internrevisjonen i Vegdirektoratet onsdag legger fram rapporten om byggingen av tunnelen.
- Nøkkelord
- Anlegg