Fjellsprengnings- konferanse nr 40

Stemningen i anleggs-Norge er betydelig bedre enn for ett år siden. Noe som kommer til uttrykk i dag når den 40. Fjellsprengningskonferansen åpner i Oslo.

Mer enn 525 personer er påmeldt til konferansen.Ved åpningen i dag ble Gullfeiselen delt ut til Ørsta Stålindustri. Det er 9. gang denne utmerkelsen deles ut. Dette er den høyeste anerkjennelse Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) deler ut. Bjørn Erik Selnes sa ved åpnmingen at det er morsomt at vi i distrikts-Norge har bedrifter som har utviklet produkter som også er anekjente internasjonalt. Ørsta Stålindustri driver en betydelig eksport. Kåre Johan Eikrem som tok i mot prisen. trakk frem tre av sine medarbeidere. nemlig Stein Aarsæther, Oddbjørn Nes og Jørn Reite. Det er 400 ansatte i Ørsta Stålindustri. Se egen sak i Byggeindustrien nr. 16. I går var for øvrig mer enn 240 av delegatene samlet til den lille Fjellsprengningskonferansen som Atlas Copco arrangerte på sitt hovedanlegg i Norge som ligger på Langhus utenfor Oslo. Der kom det fram at man i år har solgt ti tunnelrigger i Norge. I fjor ble det ikke solgt en eneste en bortsett fra en mindre rigg som ble leiet ut. Det er 30. gang Atlas Copco har sitt arrangement. Det fikk adm. dir. Gunnar Pedersen til å gi en historisk kavalkade på den teknologiske utviklingen i bransjen. Den har vært formidabel. De tunnelriggene som nå leveres er datastyrt. AMV som er en norsk produsent av datarigger har hatt stor suksess når det gjelder leveranser til utlandet. I siste utgaven av Byggeindustrien som har mer enn 60 sider fjellsprengningsstoff, er det en stor reportasje om nettopp dette. Den tunnelstatistikken som styreleder Bjørn Erik Selnes presenterte på den tradisjonelle Fjellsprengningsfrokosten, er også hyggelig lesning. Gjennomsnittlig har det år om annet vært tatt ut 3 millioner kubikkmeter fjell. I fjor var det et katastrofalt bunnår men kun 1 million kubikkmeter fjell. For noen år siden var det kraftutbygging som virkelig slo ut på statistikken, mens de mange lange veitunnelen har blitt stadig viktigere i moderne tid. Nå håper mange at det kan bli fart på kraftutbyggingen igjen. Dersom ikke kan det få dramatiske konsekvenser for kraftforsyningen her i landet. Men man håper også på at Stortinget bevilger nok penger til å sikre helt nødvendig infrastruktutbygging.