Byggmakkere tilbys markedsverktøy

Nå skal det bli slutt på synsing om potensialet i byggevarehandlernes egne markeder. For å styrke dokumentasjonen om de lokale markedene har Norgros og analyseselskapet Raadhus utviklet et styrings- og budsjettverktøy som Byggmakkere snart kan benytte seg av.

For et hvilket som helst byggevarehus må det være viktig å ha en viss formening om hvordan salgspotensialet er i sitt definerte markedsområde, sier Bjørn Birkeland i Raadhus AS til Norgros sin proffavis. Sammen med Norgros er han i ferd med å sluttføre et system som blir tilgjengelig for samtlige Byggmakkere via kjedens intranett. Her kan hver enkelt bedrift logge seg inn og definere sitt geografiske nedslagsfelt, både primær- og sekundærområder. Vi vet at det totale markedspotensialet for byggevarer i Norge tilsvarer 40 milliarder kroner, og vi ønsker å splitte opp i lokale markedsområder. Vi vet hvor mange nybygg, både boliger og næringsbygg, som til enhver tid er igangsatt på Flisa, i Arendal og i Oslo. Derfor er det enkelt å finne ut hvor mye byggevarer som skal omsettes på forskjellige steder i Norge, opplyser Birkeland. Det nye tilbudet skal være operativt før nyttårsraketten går til værs.