ESA vil granske salget av Lista flystasjon

EFTAs overvåkingsorgan ESA vil granske salget av Lista flystasjon til et privat selskap. Granskingen skal også gjelde den gunstige leie- og opsjonsavtalen som ble inngått i 2000.

 

ESA fikk kjennskap til saken gjennom en rapport fra Riksrevisjonen, het det i en pressemelding fra overvåkingsorganet onsdag. Dette førte til beslutningen om å innlede en gransking av den tidligere flystasjonen ved Farsund.

– På grunnlag av opplysninger fra norske myndigheter, kan ESA ikke utelukke at salget innebærer elementer av statsstøtte. Dessuten ser det ut til at deler av eiendommen forut for salget ble leid ut til en pris som kan ha vært under markedsverdi, het det videre. Statsstøtte?

– Dette siste kan også ha vært en form for statsstøtte, skriver ESA. Overvåkingsorganet inviterer regjeringen i Oslo og alle andre berørte parter til å sende inn kommentarer før det blir fattet en endelig beslutning i saken.

I april i år henvendte ESA seg til Norge og ba om utdypende svar på flere konkrete spørsmål knyttet til Lista-saken. Men allerede i oktober 2005 hadde overvåkingsorganet rettet den første henvendelsen om saken til Oslo.

Den 12. september 2002 solgte Forsvarsbygg – som bygger, drifter og selger eiendom for Forsvaret – Lista-stasjonen til selskapet Lista Flypark AS. Seks år før var det inngått en gunstig leie- og opsjonsavtale med Lista Lufthavn AS (LILAS). T

akstene ESA har bedt om svar på hvorfor den laveste av to takster ble valgt ved den endelige overdragelsen.

Høyeste takst var 33 millioner og laveste 11 millioner kroner, og fra denne siste ble det trukket 7,5 millioner for manglende brannsikring. Kjøpesummen ble dermed 3,5 millioner kroner, og fra dette ble det igjen trukket 14,5 millioner kroner til diverse utbedringstiltak. Sluttresultatet ble derfor at kjøper fikk utbetalt 11 millioner kroner for å overta flyplassen.

Styreformann Gunnar Brøvig i LILAS sa i april til Farsunds Avis at han ikke er bekymret for utviklingen i saken. Leien som ble innkrevd, var ikke for lav tatt i betraktning at forutsetningen var at det skulle drives flyplass i ti år, mente han.