Kunnskapsløft for boligkjøpere

Kjøp av ny bolig er for de fleste forbrukere den største investeringen i livet, og 7. juni lanserer Forbrukerrådet en ny boligportal.

Det er derfor uheldig at boligkjøperne foretar investeringer for millioner av kroner uten forkunnskaper om det markedet man går inn i. Vi trenger et kunnskapsløft for boligkjøperne, sier Roger Helde, underdirektør i Forbrukerrådet.

Store kostnader

Forbrukerrådet mottar 10000-12000 henvendelser i året vedrørende boligproblemer, som ofte avdekkes i etterkant av byggeprosjektene. Professor Svein Bjørberg ved NTNU anslår at kostnadene ved byggefeil ligger på mellom 12-14 milliarder kroner årlig.

- Dessverre er det forbrukerne som blir sittende igjen med regningen for byggefeilene. Vi må heller ikke glemme at det ved kjøp av bolig påbeløper kostnader utover selve kjøpesummen, sier Roger Helde.

Forbrukerveiledning

- Det er derfor viktig at forbrukerne har en portal hvor de finner lettfattelig nøytral forbrukerinformasjon på områdene bygge bolig, kjøpe ny bolig eller renovere bolig, sier Roger Helde. Den 7. juni lanseres nye boligsider på forbrukerportalen som vil bli en nyttig verktøykasse i byggejungelen. Sidene åpnes av statsråd i kommunal og regionaldepartementet Åslaug Haga. Boligsidene vil kunne bidra til at forbrukerne får tilgang til riktig informasjon til riktig tid, og er en del av Forbrukerrådets satsing på hjelp til selvhjelp. De nye nettsidene er utarbeidet ved Forbrukerrådets regionkontor i Trondheim.

Prosjektet som ledes av Eigir Moberg, er finansiert av Byggekostnadsprogrammet for å bidra til å bedre kundenes bestillerkompetanse. De nye nettsidene er bygget opp rundt beskrivelser av bygge, renoverings- og kjøpsprosessen. Forbrukeren skal kunne finne konkret informasjon i form av et dokument eller en opplysning, samtidig som han skal kunne skaffe seg et overblikk over prosessene.