Jotun fortsetter veksten

Fjorårets sterke vekst har fortsatt de første fire månedene av 2007, og konsernsjef Morten Fon er fornøyd med resultatene konsernets organiske vekststrategi gir, skriver selskapet i en pressemelding.

Jotuns driftsinntekter i første tertial (1. januar 30. april) utgjorde totalt 2 872 millioner kroner, hvilket var 420 millioner kroner mer enn i samme periode 2006. Driftsresultatet økte fra 223 millioner kroner til 294 millioner kroner. Konsernets resultat før skatt utgjorde 301 millioner kroner, en økning på 37 prosent i forhold til 2006-resultatet på 220 millioner kroner. - Vi er fornøyde med veksten vi har hatt i 2007, og vi forventer at lønnsomheten vil være høyere i 2007 enn i 2006, sier konsernsjef Morten Fon i Jotun. Jotun Dekorativ Divisjonen har segmentansvar for Jotuns dekorative virksomheter som maling, beis- og lakkprodukter til håndverks- og gjør-det-selv-markedet i Skandinavia. Totalomsetningen økte i forhold til samme periode året før, noe som spesielt skyldes sterk vekst i Sverige. I Norge møter noen av interiørproduktene sterk konkurranse fra handelens egne merker, men salget er fortsatt på et stabilt høyt nivå. Jotun Coatings Divisjonen har globalt segmentansvar for marine- og industrimalinger. Ansvaret omfatter også dekorative malinger i lokalmarkeder i Europa og utvalgte markeder i Asia. I alle selskapene i Jotun Coatings ble det notert omsetningsvekst i løpet av de fire første månedene i 2007. Salg til det europeiske markedet har økt, med Tyrkia som den største bidragsyteren. Høy aktivitet i olje- og gassindustrien har ført til nye prosjekter, og segmentet for industrimalinger alene har økt med mer enn 50 prosent. Høye metallpriser presser fortsatt marginene ned i Jotun Coatings, men resultat før skatt har hatt en positiv utvikling. Jotun Paints Divisjonen har segmentansvar for dekorative malinger i alle markeder utenfor Skandinavia. Ansvaret omfatter også marine- og industrimalinger til markedene i Midtøsten og Sørøst-Asia. Jotun Paints har fortsatt den positive trenden fra fjoråret innenfor alle segmenter, med omsetningsvekst og god avkastning. Byggeaktiviteten er høy, spesielt i Midtøsten. Jotun har en sterk posisjon i prosjektmarkedet, noe som har resultert i nye kontrakter. I Sørøst-Asia har Jotun Paints hatt en sterk omsetningsvekst både i Malaysia, Vietnam og Indonesia. Jotun Powder Coatings Divisjonen har globalt segmentansvar for dekorative og funksjonelle pulverlakker til industriell korrosjonsbeskyttelse og estetisk overflatebehandling av metall. Markedssituasjonen for Jotun Powder Coatings er generelt god. Både salg og resultat før skatt økte vesentlig i løpet av de fire første månedene i år sammenlignet med samme periode i fjor. Jotun Powder Coatings har oppnådd høy omsetning i markeder som India, Malaysia, Indonesia og Vietnam. På grunn av de høye råvareprisene er marginene spesielt stramme i noen markeder, men totalt sett har divisjonens resultat økt.