Må vente på ulykkesårsak

Det kan ta flere uker før det blir klart hva som var årsaken til arbeidsulykken i Hanekleivtunnelen i Vestfold 2. pinsedag.

Politiet og Arbeidstilsynet skal nå etterforske saken for å finne ut hvorfor et flere tonn tungt veggelement løsnet og falt ned 30 meter inn i det nordgående tunnelløpet i Hanekleivtunnelen. Vi vil ikke spekulere i hvordan dette kunne skje. Nå må vi avvente politiets og Arbeidstilsynets etterforskning. Samtidig må vi gå gjennom rutinene våre for å se om det er noe vi kan gjøre annerledes, sier kommunikasjonssjef Helge Diset i Veidekke til NTB. Det er Veidekke som har sikringsarbeidet i den 1,7 kilometer lange tunnelen. Tirsdag formiddag møttes representanter fra Arbeidstilsynet, Veidekke, Statens vegvesen og politiet ved Hanekleivtunnelen for å gjennomgå ulykken. Prosedyrer Prosjektleder Tore Gomo i Statens vegvesen har antydet at ulykken trolig skjedde fordi en av boltene som veggelementet er festet i røyk. Dessuten var det folk foran veggelementet da det løsnet, noe det ikke skal være, ifølge Gomo. Nå blir det opp til Arbeidstilsynet å vurdere om det har skjedd noen brudd på prosedyrene. Vi skal kartlegge fakta rundt ulykken og vurdere om det har forekommet brudd på byggherreforskriften, bergforskriften eller arbeidsmiljøloven. Dette er en jobb som fort kan ta tre uker, sier overingeniør Odd Johannesen i Arbeidstilsynet til NTB. Politiet skal blant annet avhøre de to arbeiderne som var i tunnelen da ulykken skjedde. De to mennene fikk lettere ryggskader da veggelementet i tunnelen falt på anleggsbilen. De to har det etter forholdene bra, men de fikk seg en skikkelig støkk, sier Diset i Veidekke. En av arbeiderne ved Hanekleivtunnelen som ville la seg intervjue av NTB tirsdag formiddag, ble raskt kalt inn på teppet. Tydeligvis har alle arbeiderne ved Hanekleivtunnelen fått munnkurv av sin arbeidsgiver i denne saken. Ikke forsinket Veidekke tror ikke at åpningen av Hanekleivtunnelen 6. juli vil bli forsinket, til tross for arbeidsulykken 2. pinsedag. Vi omdisponerer folkene våre til sikringsarbeid i andre deler av tunnelene mens politiet og arbeidstilsynet etterforsker ulykken. Dermed håper vi at framdriften går som planlagt, sier Diset. Han er ikke enig i antydningene om at Samferdselsdepartementet skal ha gitt Veidekke for korte tidsfrister for å få tunnelen klar. Vi ville aldri gått inn i en slik avtale dersom vi ikke trodde det var forsvarlig, sier Diset.