En ny måte å se på arbeidstøy

Merkevaren L.Brador er utfordreren som våger å kaste hansken til tradisjonelt arbeidstøy.

Synet på arbeidstøy har endret seg de siste årene. Fra en nødvendig uniform for håndverkere, har det blitt et plagg som bæres med stolthet og som også gjenspeiler personlig stil. Å kombinere et nytt form- og designspråk med slitesterk kvalitet og sikkerhet har vært en rettesnor i utviklingen av L.Brador.


Mottoet "Designed to word" er en av grunntankene bak utviklingen av nye plagg. En arbeidsgruppe bestående av håndverkere fra ulike yrkeskategorier tester og evaluerer alle plaggene før de slippes på markedet. Arbeidssituasjonen er ulik for alle yrker, og det er mange behov som skal tilfredsstilles. Klærne skal passe ulike kroppstyper og yrkesrollenes stadige forandringer. For eksempel bestemmes lommenes plassering, antall og format i dag av nye verktøy og mobiltelefoner.


I L.Bradors kolleksjon finnes en serie plagg som er produsert for å fungere optimalt sammen, året rundt. Systemet, "365", er basert på lagprinsippet. Transporterende lag innerst, deretter et varmelag og ytterst er skallplagg som beskytter mot kulde og vind. Dette er ingen revolusjon, men det som tidligere kun var tilgjengelig for friluftsliv og idrett, er nå tilgjengelig for håndverkere. Gjennom å arbeide med smart materiale, teipede sømmer, innfelte hetter og bedre passform, gir klesserien optimal funksjon og fleksibilitet, uansett værforhold og årstid.

 

- Når man jobber, prøver kroppen å holde en så jevn temperatur som mulig. Nærmest kroppen skal det være 34,7 °C, verken mer eller mindre, for at det skal føles behagelig. Det er derfor man i blant svetter, og i blant fryser. Ved å kle seg riktig, eliminerer man muligheten for å bli for varm eller kald. Det er her 365-kolleksjonen glimter til, sier Tormod Lie Johansen, Daglig leder, Skydda Norge AS.


For å gi håndverkere mulighet til å jobbe i klær som passer deres personlige stil, lanserer L.Brador nye arbeidsbukser i kamuflasje-, rutemønster- og krittstrekdesign. De nye buksene har samme høye bomullskvalitet, smarte lommer, sterke sømmer og gode passform som de tradisjonelle produktene.

 

- Tidene da arbeidstøy bare var funksjonelle er over. Individualisme og identitet kan gjenspeiles i klærne. Alle vil vel være fint kledd på jobb? Hvis man trives i klærne sine, gjør man en bedre jobb, det finnes til og med forskning som beviser dette, sier Fredrik Claesson, Brand Manager - L.Brador, Skydda Protecting People in Europe AB.