Kortere reisetid på Vestfoldbanen

Samferdselsminister Torild Skogsholm åpnet 23. oktober 12,5 kilometer nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen gjennom Sande.

Dette er andre etappe i moderniseringen av Vestfoldbanen. Ferdigstillelsen av Sandeparsellen gjør det mulig å redusere reisetiden vesentlig. Sammen med Skogerparsellen som ble åpnet i 1995, er det nå bygget 17 km dobbeltspor for 200 km/t med ordinært togmateriell, og 250 km/t med krengetog. Vestfoldbanen ble åpnet som en smalsporet bane i 1881 og har siden spilt en sentral rolle for regionens næringsliv og bosetting. I 1949 ble banen bygget om til dagens normalsporvidde og i 1957 ble den elektrifisert. Foruten kortere reisetid og større kapasitét byr den nye strekningen på bedre komfort og forbedret sikkerhet for de som bor i Sande ved at samtlige krysninger gjennom Sande kommune er planfrie. Det nye anlegget består av; En miljøtunnel 120 m. 5 jernbanebruer (total lengde 770 m) 8 kryssende veibruer 6 underganger Totalt 29 planoverganger er nedlagt Jernbaneverket Utbygging har vært byggherre for Sandeparsellen, som har kostet 950 millioner kroner. I forbindelse med den offiselle åpningen overleveres anlegget av utbyggingsdirektør Magne Paulsen til regiondirektør John Ole Grinde i Jernbaneverket Region Sør. For beboere i Sande betyr åpningen at nye Sande stasjon og kollektivterminal endelig tas i bruk med parkering til 200 biler, busstopp for fire busser og 48 sykkelparkeringsplasser under tak. I tillegg er det taxiholdeplass med hvilerom. Enda viktigere for lokalmiljøet, er det at eksisterende jernbaneanlegg og bygninger fjernes slik at neste etappe i sentrumsutviklingen i Sande kan starte.