Kampanje redder unge fra trafikkdøden

Kampanjen «Sei ifrå!» redder liv og sparer samfunnet for 400 millioner kroner, viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Kampanjen ble startet i Sogn og Fjordane i 1993, og er en kombinasjon av hyppigere trafikkontroller og skolebesøk for å oppmuntre unge til å si ifra hvis bilførere kjører for fort. Ifølge den nye rapporten fra TØI, virker kampanjen. Antall omkomne unge i trafikkulykker har sunket med 25 prosent i Hordaland og Sogn og Fjordane i tidsrommet 2000 til 2005, og mye av æren tilfaller nettopp denne kampanjen, skriver Vårt Land.

Statens vegvesen i Akershus, Hedmark, Aust-Agder og Vest-Agder har hatt sine egne varianter av kampanjen, men hovedvekten har blitt lagt på skolebesøk og informasjon. Her finner TØI ingen sikre tegn på nedgang i antall omkomne og hardt skadde ungdommer i bil etter at kampanjen ble innført. – Resultatet tyder på at det er nødvendig å kombinere budskapet om å «Sei ifrå!» med å legge vekt på intensivert kontrollvirksomhet på vei, mener forfatterne av rapporten.