Arbeidsforbud etter ulykke i Hanekleivtunnelen

To arbeidere slapp unna med lettere skader etter at en form med betong løsnet under utbedringsarbeid i Hanekleivtunnelen på E18 mandag kveld. Politiet har nedlagt arbeidsforbud i skandaletunnelen.

Arbeiderne er ikke livstruende skadd. De får behandling på utsiden av tunnelen og skal fraktes til sykehus med luftambulanse, opplyser operasjonsleder Tor Stein Hagen i Søndre Bus Arbeiderne er ikke livstruende skadd. De har fått behandling på utsiden av tunnelen, opplyser operasjonsleder Tor Stein Hagen i Søndre Buskerud politidistrikt til NTB. Ifølge politiet skjedde ulykken 50 meter inn i det nordgående tunnelløpet i forbindelse med påfylling av betong i former oppunder tunneltaket. De to arbeiderne var nesten ferdige med arbeidet da en av formene løsnet og deiset i bakken. Vi har nå nedlagt arbeidsforbud på stedet og må se nærmere på sikkerheten. Vi kan ikke sende arbeidere inn i tunnelen hvis det ikke er trygt, sier Hagen. Satt i tunnelåpningen Politiet fikk først melding om at to eller tre personer lå livstruende skadd under betongmassene. Heldigvis var det ikke så alvorlig. De to arbeiderne satt i åpningen av det nordgående tunnelløpet da politiet kom til stedet. De snakket greit, sier Hagen. Han understreker at det ikke er selve tunnelen som har rast, men at det denne gangen mest sannsynlig dreier seg om menneskelig svikt. Ulykken skjedde i forbindelse med nystøpning, og arbeidet er helt menneskeskapt, sier operasjonslederen. Det er ikke kjent hvor mange personer som var inne i tunnelen da ulykken skjedde. Politiet fikk melding om ulykken fra AMK-sentralen som i sin tur hadde blitt oppringt av en privatperson. Denne personen hadde observert det vedkommende trodde var uvedkommende som hadde tatt seg inn i tunnelen. Politiet ble varslet om ulykken klokken 18.20 og var raskt på stedet. Like etter var brannvesen, ambulanse og luftambulanse på plass, sier operasjonsleder Hagen. 6. juli Entreprenørfirmaet Veidekke er engasjert for å utføre sikringsarbeidet i den 1,7 kilometer lange Hanekleivtunnelen etter at 200 kubikkmeter stein og betong løsnet fra taket i det sørgående tunnelløpet første juledag i fjor. Ingen personer ble skadd i ulykken. Det nordgående løpet, hvor mandagens arbeidsulykke skjedde, ble stengt 19. januar etter at nye geologiske undersøkelser viste at også denne tunnelen inneholdt rasfarlige partier. Veidekke har fått frist på arbeidet til 6. juli. Da skal ett tunnelløp åpnes for nord- og sørgående trafikk. 1. oktober skal begge løp være klare for trafikk. kerud politidistrikt til NTB. Ifølge politiet skjedde ulykken da et betongelement løsnet og traff arbeiderne. Entreprenørfirmaet Veidekke er engasjert for å utføre sikringsarbeidet etter at store mengder stein og masse løsnet fra taket i tunnelen i julen i fjor. Veidekke har fått frist på arbeidet til 6. juli. Da skal ett tunnelløp åpnes for nord- og sørgående trafikk. 1. oktober skal begge løp være klare for trafikk. Politiet ble varslet om ulykken klokken 18.20.

Fakta om Hanekleivtunnelen

* Hanekleivtunnelen er en 1,7 kilometer lang toløpstunnel på E18 ved Sande i Vestfold. Tunnelen ble åpnet i 2001. * Første juledag i fjor løsnet mer enn 25 meter av taket i tunnelens sørgående løp og falt ned i veibanen. 200 kubikkmeter med stein og betong raste ut, men til alt hell ble ingen skadd. * Tunnelens nordgående løp ble 26. desember erklært sikker og gjenåpnet for trafikk. 19. januar ble også denne tunnelen stengt etter at geologiske undersøkelser viste at den likevel inneholdt rasfarlige partier. * Et granskingsutvalg som ble nedsatt etter raset, fastslo i februar at tunnelen var undersikret mot ras. Vegdirektoratet har også iverksatt en intern gransking av saken, og deres rapport er ventet i løpet av et par uker. * Statens vegvesen skal sikre sju tunneler i Vestfold bedre. Ett løp i Hanekleivtunnelen skal stå ferdig 6. juli, det andre innen 1. oktober. Totalt vil E18-saken og inspeksjon av andre norske tunneler koste 345 millioner kroner. * Trafikken på E18 mellom Drammen og Sandefjord ledes nå rundt Holmestrand på gamle E18. Kilde: VG og NTB