Ny bro over Drammenselva vant pris

Norsk Stålforbund og Norsk Forening for Stålkonstruksjoner har bestemt at Norske Arkitektstudenters Stålkonstruksjonspris 2007 skal tildeles Isak Johan Iversen for prosjektet Ny bro over Drammenselva.

Norsk Stålforbund og Norsk Forening for Stålkonstruksjoner deler hvert annet år ut Norske Arkitektstudenters Stålkonstruksjonspris. Prisen ble første gang delt ut i 2005. Konkurransen retter seg mot arkitektstudenter ved norske universitet og høgkoler. Prisen er ment å oppmuntre arkitektstudentene til å anvende stål som et sentralt element i design av konstruksjoner og inspirere til nye idéer og løsninger. Prisen som består av et diplom og en sjekk på kr. 20.000 vil bli overrakt på Norsk Ståldag 18. oktober på Grand Hotell i Oslo. Juryen har bestått av: Siv. arkitekt Øyvind Almaas, Ø K A W AS Arkitekter MNAL Siv. ingeniør Geir Thoresen, Rambøll Norge AS Siv. ingeniør Morten Rotheim, NCC Norge AS, representant for Den norske Stålgruppen Siv. ingeniør Stig Møllersen, Multiconsult AS, representant for Norsk Forening for Stålkonstruksjoner Det forelå i år 6 utkast til bedømming. Alle var fra Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Fire behandlet et forprosjekt av ny bro over Drammenselva mellom Bragernes torg og Strømsø torg, ett var et boligprosjekt og et var en overnattingsplass i Lofoten. Invitasjon om deltagelse var også gått til arkitekthøyskolene i Bergen og Trondheim. Besvarelsene er gjennomgående preget av arbeidslyst og kreativitet. Forståelsen for stål som konstruksjonsmateriale har stort sett vært god. Fremstillingene har vært gjort på DAK, delvis supplert med modellfoto. Bedømmelseskriteriene har vært: Innovasjon, originalitet, idé, konstruktiv forståelse, materialkunnskap, skulpturell egenart, funksjonalitet, fremstilling og gjennomførbarhet. Utdrag av juryens uttalelse om prisvinneren: Studenten har klart å gjennomføre ideen om den enkle, rolige bru på en klar og overbevisende måte. Søylesystemet med rader av runde stålrør som vris 90º gir et elegant og karakteristisk uttrykk. Arbeidsmodellen er spesielt interessant og godt utført. Utdrag fra prosjektet: Ny bro over Drammenselva for fotgjengere og kollektivtrafikk Hovedgrep Elvens bredde er ca. 180m, broen spenner 260m. Mot nord ligger Bragernes Torg og mot syd ligger Strømsø Torg. Begge torgene strekker seg ned mot elven. Hovedgrepet har vært å binde torgene sammen og la brukerne oppleve elven og fjellene uforstyrret. Det har derfor vært et mål å gi brobanen et rolig og enkelt utrykk. På veien over broen finnes det benker for de med såre bein, 60-meter løpebane for de spreke og paradishopp til dem som ikke klarer å stå i ro. Ved promenade langs elvebreddene, eller som tilreisende i tog og bil, kan man se bærekonstruksjonen. Rørene som holder broen oppe vil til sammen lage en kompleks geometri som forandrer seg når man beveger seg mot dem. Konstruksjonen Det er valgt å benytte de eksisterende brokarene. Bærekonstruksjonen er satt sammen av enkle stålrør Ø200 mm. Til sammen med brobanen danner de en stiv ramme i begge retninger. Brobanen er bygget opp av flattstål med tverrskott. Konstruksjonen er lukket slik at det kan benyttes avfuktingsanlegg. Stålkonstruksjon i brobanen er valgt for å få et lavt tverrsnitt, samt at det blir mulig å prefabrikkere elementer, noe som vil gi et presist utrykk og forhåpentligvis lave byggekostnader. Rekkverket er bygget opp av valsede stålplater og bøyet for å gi ly for vinden. Alt synelig stål fra brobanen, rekkverk, benker og veidelere er tenkt i oljebrentstål. Håndløper er av rustfritt stål. Utdrag av statuttene Prisen deles ut til en arkitektstudent på basis av studentens arbeider med utforming av en stålkonstruksjon som har kvaliteter av en slik art at de lett kan verdsettes. Arkitekturen må være en stålkonstruksjon. Ordet konstruksjon kan forstås innenfor en vid ramme. Konstruksjonen skal ha kvaliteter både hva angår estetikk, utforming og funksjon. Historikk Prisen deles ut nå for 2. gang. Prisen er 2-årlig. Vinnerprosjektet kan sees på http://www.stalforbund.com/Stalpris/Ny_bro_Drammen.pdf