- Kostnads- og rentedrivende budsjettstyring

- Det er oppsiktsvekkende at Regjeringen i dagens overopphetede arbeidsmarked ikke inndrar de skattemilliardene som kommunene har fått ekstra etter nyttår som følge av de gode tidene, sier NHO-direktør Finn Bergesen jr.

- Statsbudsjettets virkninger på etterspørselen må tilpasses tilgangen på arbeidskraft, sier Bergesen jr. I det reviderte budsjettet tar ikke Regjeringen tilstrekkelig hensyn til høykonjunkturen vi nå er inne i, mener NHO-direktøren. Skattestatistikken fra årets tre første måneder viser en klart sterkere skatteinngang til kommunene enn forutsatt i kommuneopplegget for 2007. - Regjeringen lar kommunene få beholde den økte skatteinngangen uten å redusere de statlige overføringene. Dermed settes kommunene i stand til å forsterke høykonjunkturen ytterligere. Kommuneopplegget kan da bli egnet til å drive både renten og kostnadene opp. Samtidig vil det bli vanskeligere å fortsette å gjennomføre moderate lønnsoppgjør. - En slik overbudspolitikk som Regjeringen legger opp til burde vært unngått også i år med kommunevalg, sier Bergesen jr. Han peker på at statsbudsjettet allerede i utgangspunktet var ekspansivt. Siden i fjor høst viser tallene for Revidert nasjonalbudsjett at veksten i norsk økonomi har blitt sterkere enn det som lå til grunn som budsjettforutsetning i fjor. - Derfor burde Revidert nasjonalbudsjett ført til en vesentlig sterkere innstramming enn det regjeringen foreslår. - Det er beklagelig at Regjeringen ikke følger rådene fra OECD og Det internasjonale pengefondet, IMF, om å benytte anledningen til å inndra uforutsette inntekter i sin helhet. Uforutsette inntekter bør brukes til å styrke budsjettbalansen, sier Bergesen jr. - Veksten oppjusteres i etterspørselen etter arbeidskraft med 20.000 årsverk.