Utvider vegprosjekter

Regjeringen foreslår å forlenge og utvide flere vegprosjekter. Dette går fram av forslag og orientering lagt fram i statsråd i dag.

Ny Nidelv bru i Trondheim Prosjektet omfatter bygging av ei ny bru med tilhørende vegsystem på Nyhamna i Trondheim. Den nye brua vil koste om lag 97 millioner kroner, og det er lagt opp til at den kan skal stå ferdig ved årsskiftet 2008/2009. Utbyggingen av brua er et viktig ledd i arbeidet med hovedvegnettet i Trondheim. Dersom brua blir ferdig i 2008 vil den sørge for en smidig trafikkavvikling når prosjektet E6 Nordre avlastningsveg åpner i 2009. Dagens bompengeordning på strekningen Trondheim - Stjørdal skulle opprinnelig avsluttes ved årsskiftet 2007/2008, men foreslås nå forlenget til sommeren 2008. Dekker merkostnader med transport etter ras 5. februar 2007 gikk det ras på riksveg 55 i Fatlaberget, Sogn og Fjordane. I tiden med opprydding og sikringsarbeid etter raset ble det satt opp alternative transportruter for trafikantene som kostet 10 millioner kroner. Regjeringen foreslår at staten skal dekke disse kostnadene. E134 Haukelitunnelene i Telemark og Hordaland I det samme framlegget blir det også orientert om framdriften i arbeidet med tunnelene på E134 over Haukeli. Her vil anleggsarbeidene komme i gang igjen i løpet av våren 2007, og de skal fullføres i løpet av desember 2007. Gang- og sykkelveg i Kristiansand Regjeringen foreslår å forlenge gjeldende bompengeordning på E18 i Kristiansand med 10 måneder for å finansiere tiltak som inngår i et sammenhengende gang- og sykkelvegnett i byen. Forslaget omfatter tiltak for gående og syklende og har en total kostnadsramme på 67 millioner kroner. Den samlede innkrevingsperioden blir på om lag 10 år og seks måneder, fra desember 1997 til april 2008. Fire felt på riksveg 2 Kløfta- Nybakk Det er tidligere vedtatt at prosjektet Riksveg 2 Kløfta- Nybakk skal delvis bompengefinansieres, som første del av utbyggingen av riksveg 2 mellom Kløfta og Kongsvinger. Det blir bygget firefelts veg på hele strekningen mellom Kløfta og Nybakk, og dette fører til høyere kostnader enn det som lå inne i det opprinnelige forslaget. For å holde framdriften i prosjektet og bedre inntektsgrunnlaget, foreslår regjeringen å heve bompengetaksten. Forlaget er i tråd med forslag fra bompengeselskapet og lokale myndigheter. Den nye Svinesundsforbindelsen Fram til nå har det vært store ekstrakostnader knyttet til manuell bompengeinnkreving på Svinesund. I tillegg har bompengeselskapet hatt store utgifter til håndtering av skillemynt. I den norsk svenske avtalen er taksten på Svinesund fastsatt til 20 svenske kroner. Takstene i norske kroner blir fastsatt årlig ut fra forholdet mellom valutaen i de to landene. 80 prosent av trafikken over Svinesund er norsk. De urunde norske takstene har derfor ført til mye skillemynt. Myndighetene i Sverige og Norge er nå enige om å endre avtalene som regulerer innkrevingen av bompenger på Svinesund slik at takstene fastsettes i norsk valuta. De nye takstene blir gjort gjeldene fra 1. juni 2007, og Statens vegvesen tar sikte på at myntautomatene kan tas i bruk høsten 2007.