Toget i Norge gikk raskere før i tiden

Før NSB begynte å satse milliarder på nye tog på slutten av 1990-tallet, gikk morgentoget på Bergensbanen faktisk raskere enn i dag.

Statistikk som Aftenposten har hentet inn, viser at det 13. mai 1982 tok 6 timer og 41 minutter å kjøre ekspresstoget om morgenen fra Oslo til Bergen. I løpet av de 25 årene har togturen blitt ett minutt lengre. Bergensbanen ble på 1990-tallet rustet opp for 600 millioner kroner, og NSB har brukt over 1 milliard kroner på å kjøpe raske tog som ikke går raskere likevel. NSB og Jernbaneverket makter ikke å få noe hastighet igjen for investeringene sine. Det står enten på vilje eller evne. Fjerntogene tar i dag ut null effekt av krengeteknologien og det som er investert i sporene, sier Knut Serigstad, tidligere plansjef i NSB persontrafikk nord. NSB skulle konkurrere med flyene da Signatur NSBs krengetog ble innført i 1999. Reisetiden til Kristiansand ble satt til 4 timer og 4 minutter. Men kvalme passasjerer, forsinkelser og et brudd på en aksling satte en stopper for planene. Farten ble satt ned igjen. I dag bruker ettermiddagstoget 4 timer og 35 minutter på linjen. Jernbaneverket mener de lave hastighetene skyldes at kapasiteten på jernbanenettet er sprengt. NSB skylder på jernbaneskinnene. De er for gamle og for dårlige, mener NSB, som tror krengetogene kunne ha kjørt i 210 kilometer i timen hvis skinnegangen hadde vært bedre.