Sandberg ber vegdirektøren gå av

Vegdirektør Olav Søfteland må gå av, krever Fremskrittspartiets nestformann Per Sandberg.

Kravet kommer etter at det ble kjent at den tidligere prosjektlederen for E18-utbyggingen i Nordre Vestfold, Karl Høiland, er svært kritisk til ledelsen i Statens vegvesen og sikkerhetstiltakene som ble valgt undere byggeperioden. I et brev til samferdselsministeren skriver Høiland at ren flaks hindret alvorlige ulykker i anleggsfasen. I brevet retter han, ifølge Tønsbergs Blad, flengende kritikk mot sine egne sjefer og måten de behandlet ham på. Krav forsterket Sandberg, som leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, har tidligere krevd Høilands avgang, og dette skal ha vært bakgrunnen for at brevet ble sendt. Sandberg mener brevet forsterker kravet om at veidirektør Olav Søfteland må ta sin hatt og gå. – Etter Høilands brev har han ikke noe valg, sier Per Sandberg til NTB. – Det er på tide noen tar ansvar. Nå har samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) ikke noe valg. Det er utrolig flaks at ikke noen er blitt drept eller skadd på grunn av dårlig arbeid, fortsetter han. – Søfteland har sannsynligvis vært klar over dette, og derfor må han gå. Statsråden må vise handlekraft og kvitte seg med direktøren om han ikke går frivillig. Hvis hun ikke gjør det, bør hun vurdere sin egen stilling, slår han fast. – Ikke gå Vegdirektøren var lørdag på reise og sier gjennom sin informasjonsdirektør at han ikke vil kommentere saken nå: – Samferdselsdepartementet har bedt Vegvesenet om å komme med innspill i saken til uken. Derfor syns Søfteland det blir feil å kommentere saken før det, sier informasjonsdirektør Sissel Faller i Statens vegvesen til NTB. – Vil han heller ikke kommentere at Sandberg krever at han må gå? – Jeg kan bare vise til at Søfteland i midten av april på direkte spørsmål om han ville trekke seg svarte at det ville han ikke. Mer enn det kan vi ikke kommentere nå. Så blir det opp til samferdselsministeren å vurdere om han må gå, sier Faller. – Om Hanekleivsaken vil få følger for bestemte personer, kan ikke statsråden vurdere før hun har sett rapporten fra gruppen som har gransket hva som skjedde under E 18-utbyggingen. Det sier statssekretær Steinulf Tungesvik i Samferdselsdepartementet til NTB. Har ansvar Per Sandberg fratar ikke prosjektleder Karl Høiland ansvar i tunnelsaken. Frp-politikeren opplever det som «bare hyggelig» dersom han har provosert Høiland til å skrive brev. – Det er ikke bra hvis han forsøker å uskyldiggjøre seg selv. Han har et betydelig ansvar for å fortsette arbeidet selv om han visste det ikke var forsvarlig. Han burde stoppet hele prosjektet da han ikke fikk gjennomslag for god nok sikring, sier Sandberg. Intern uenighet I brevet forteller Høiland om sterk intern uenighet, om hvor store mengder innstøpte sikringsbolter som måtte til for å sikre tunnelene. Hans egen avdeling krevde 11.000, mens dette i avtalen var redusert til 500. Statssekretær Tungesvik sier til NTB at opplysningene fra Høiland blir behandlet av gruppen som innen noen uker skal legge fram en rapport om hva som skjedde under E 18-utbyggingen. – Dette er opplysninger som både er viktige og alarmerende, og som straks vi ble kjent med brevet fra Høiland, ble tatt inn i den behandlingen av Hanekleiv-saken som nå pågår i Vegvesenet, sier Tungesvik.