Olav Søfteland

Ble aldri informert

Vegdirektør Olav Søfteland ble aldri varslet om sikringsbristene da Hanekleivtunnelen ble bygd.

– Det var helt unaturlig at jeg skulle vite det, sier Olav Søfteland til Drammens Tidende.



Søfteland har fått skarp kritikk for tunnelskandalen som er rullet opp på E18 i Vestfold. Han vil ikke klandre sine underordnede for ikke å ha holdt ham løpende orientert om stridighetene rundt sikringsarbeidet under byggingen av Hanekleivtunnelen.



– Hvis jeg skulle visst alt som foregikk i alle tunneler og andre veiprosjekt, ville det blitt helt umulig. De fleste avgjørelser under bygging av tunneler og andre veiprosjekt, foretas på selve anlegget. Slik må det være, sier Søfteland.



Han mener det ikke er noen grunn til å endre på dagens organisering.



Vegdirektøren mener dermed at det er helt greit å være uvitende. Han viser til at ansvaret er delegert, og at han ikke har noe ønske om å detaljstyre Vegvesenet. Han mener en konflikt mellom hans underordnede burde vært løst på fylkesnivå, men innrømmer likevel at han ville ha grepet direkte inn hvis han hadde fått kjennskap til de dype samarbeidsproblemene. Da ville også ansvaret for det manglende sikringsarbeidet blitt flyttet opp til ham personlig.



– Dersom jeg hadde visst om at det var en uheldig organisering på anlegget, ville jeg tatt kontakt med vegsjefen og bedt om at dette ble ordnet, sier Søfteland.



Ettersom Søfteland aldri ble informert om den faglige konflikten, fikk han aldri muligheten til å rydde opp i uenigheten om sikringsarbeidet.