Miljøvennlig nyttetrafikk

Volkswagen innfører dieselpartikkelfilter (DPF) som standardutstyr på sine nyttekjøretøyer. Dermed legges det til rette for lavere forurensning fra vare- og lastebiltrafikken i Norge.

Volkswagen er det klart største bilmerket innenfor nyttekjøretøyer her i landet. De fire første månedene i år solgte Volkswagen over 3.000 varebiler og lette lastebiler i Norge, noe som gir en markedsandel på 22 prosent. Nesten alle disse nyttekjøretøyene har dieselmotor. Dermed får det effekt når Volkswagen nå lanserer dieselpartikkelfilter som standard.. Så godt som alle nye nyttekjøretøyer som nå bestilles fra Volkswagen blir utstyrt med DPF. Det betyr at importøren Harald A. Møller AS utstyrer 9 ulike motoralternativer med partikkelfilter. Kun den eldste dieselmotoren i motorprogrammet, 1.9 SDI på Caddy er ikke forberedt for DPF. Volkswagens nyttekjøretøyer er fra før de mest velutstyrte bilene i denne kategorien, blant annet er Volkswagen de eneste nyttekjøretøyene på markedet med ESP antiskrens som standardutstyr på alle modeller. Dieselpartikkelfilter reduserer utslippet av sotpartikler med mer enn 95%, noe som særlig har positiv effekt i byene. - Volkswagen ønsker å være ledende på miljø. Derfor var det et naturlig skritt å innføre dieselpartikkelfilter som standard også på nyttekjøretøyer. Disse står tross alt for en vesentlig del av biltrafikken, ikke minst i byer, sier informasjonsdirektør Paul Hegna hos importøren Harald A. Møller AS.