Samarbeider best med utlandet

Norske bedrifter som samarbeider med bedrifter i utlandet lykkes bedre med nyskapning, viser en undersøkelse fra Innovasjon Norge.

Utenlandske samarbeidspartnere spiller en større rolle i norsk produktutvikling enn det norske partnere gjør. Det går fram av en undersøkelse blant bedrifter som får støtte fra IFU-ordningen til Innovasjon Norge. IFU-bedriftene får støtte i form av tilskudd til forsknings- og utviklingskontrakter. Målet er at de skal utvikle nye produkter, tjenester eller prosesser i et forpliktende samarbeid med en næringslivspartner i Norge eller i utlandet. - Mange av IFU-bedriftene er teknologibedrifter som søker ut av Norge for å finne samarbeidspartnere med den rette teknologiske- og markedsmessige spisskompetansen. Gode internasjonale samarbeidsrelasjoner gir større markedsmuligheter og økt kompetanse om globale kundebehov, sier spesialrådgiver Astrid Langeland i Innovasjon Norge. De norske bedriftene mener de utenlandske kundebedriftene har bedre innsikt i aktuelle markedsbehov og at de har en bedre markedsposisjon enn det norske samarbeidspartnere ofte har. Krevende Å lykkes med nye produkter og tjenester er krevende. Mange norske bedrifter velger å samarbeide med andre bedrifter om forskning og utvikling. - De aller fleste bedriftene i undersøkelsen lykkes med sine utviklingsprosjekter. Men det er markedskunnskapen de får gjennom samarbeidet med de krevende kundene som er avgjørende for om de også lykkes i markedet, sier Langeland. Omtrent hver tredje bedrift som får IFU-støtte fra Innovasjon Norge har en utenlandsk samarbeidspartner med på prosjektet. - Dette er ofte store og krevende partnere med god innsikt i globale markedsbehov. Det gir de norske bedriftene drahjelp, slik at de raskere når det internasjonale markedet, sier Langeland. Mange utenlandske selskaper ønsker å samarbeide med norske bedrifter om forskning og utvikling. - Flere norske bedrifter er i verdensklasse på sitt område. De er etterspurte samarbeidspartnere, sier Langeland. Rekordstøtte I år skal Innovasjon Norge investere nesten en kvart milliard kroner i norske bedrifter gjennom forsknings- og utviklingskontrakter. Fra 1995 til 2005 er det investert til sammen 570 millioner kroner gjennom IFU-ordningen. Alle norske bedrifter kan søke om støtte, men terskelen for å komme med er høy. - Vi stiller strenge krav. Produktene som utvikles skal ha et høyt innovasjonsnivå, betydelig internasjonalt markedspotensial, og søkerbedriftene må kunne samarbeide med svært krevende partnere, sier Langeland.