Klart for Vegpakke Salten

Regjeringen har nå gitt klarsignal for utbygging av Vegpakke Salten fase 1 til 550 millioner kroner. Utbyggingen starter i høst.

- Veiutbyggingen i Salten vil føre til tryggere trafikk, kortere reisetid og færre som er utsatt for miljøplager frå veitrafikken, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete. - Veiutbyggingen i Salten vil føre til tryggere trafikk, kortere reisetid og færre som er utsatt for miljøplager frå veitrafikken, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Hun sier videre at innkorting og omlegging av dagens vei, bygging av gang- og sykkelveier og andre sikkerhets- og miljøtiltak, starter i høst. Utbyggingen vil ha mange positive virkninger for folk og næringsliv i Bodø og i hele Salten. Lokale styresmakter, organisasjoner og mange enkeltpersoner fortjener ros for et sterkt engasjement og avklaringer som sikrer at arbeidet kan komme raskt i gang, sier Navarsete i forbindelse med at det i statsråd er lagt fram et forslag om utbygging og finansiering av Vegpakke Salten fase I i Nordland. Forslaget omfatter i hovedsak de to prosjektene riksveg 80 Røvika Straumsnes i Fauske kommune og riksveg 17 Tverlandet Godøystraumen i Bodø kommune. I tillegg inngår to mindre tiltak på riksveg 80, ved Mjøneskleiva i Bodø og på strekningen Stranda - Klungset i Fauske. Vegpakke Salten fase 1 har et samlet kostnadsoverslag på 551 millioner kroner, som er fordelt slik: * 299 millioner kroner gjelder stamveiprosjektet Røvika Strømsnes, på riksveg 80 mellom Bodø og Fauske. Prosjektet omfatter omlegging av vegen nord for dagens vei og fører til en innkorting på 6,2 kilometer. Det blir bygd 5,9 kilometer ny vei parallelt med jernbanen mellom Røvika og Strømsnes. Nærmast Strømsnes blir det bygd en to kilometer lang tunnel. Anleggsarbeidet skal etter planen ta til sommeren 2008, med sikte på at den nye veien skal åpnes for trafikk i 2010. * 231 millioner kroner skal brukes til prosjektet riksveg 17 Tverlandet Godøystraumen i Bodø kommune. Prosjektet omfatter omlegging av riksveg 17 øst for dagens veg. Det skal bygges åtte kilometer veg i en ny trase, noe som fører til en innkorting på rundt en halv kilometer, sammenlignet med dagens vei. I prosjektet inngår to tunneler, den lengste er på 1,3 kilometer. Anleggsarbeidet skal ta til høsten 2007, og den nye veien skal åpnes for trafikk høsten 2009. * 21 millioner kroner gjelder to mindre tiltak på riksveg 80, fordelt med 11 millioner kroner til utbedring ved Mjøneskleiva i Bodø og 10 millioner kroner til bygging av gang- og sykkelvei og andre utbedringer på strekningen Stranda Klungset i Fauske. I tråd med lokale ønsker og vedtak skal utbyggingen Vegpakke Salten finansieres ved en kombinasjon av statlige tilskudd og bompenger. Vegpakke Salten fase 2 I forslaget fra regjeringen blir det vist til at Vegpakke Salten fase 2 vil omfatte tiltak som gjelder inn- og utfart i Bodø sentrum og utbedringer av særlig ulykkesutsatte strekninger og punkt på riksvei 80. - Eventuell prioritering av fase 2 vil bli behandla i forbindelse med neste rullering av Nasjonal transportplan, går det frem av forslaget.