Nye Ford-modeller og motorer

Fords nyttekjøretøyprogram fortsetter å vokse. Dette kommer tydelig til uttrykk på årets internasjonale nyttekjøretøyutstilling i Birmingham, der Ford viser en rekke spennende nyheter i Transit-serien.

Blant dem er en stilig Transit Sportvan pluss Wildtrak, en oppmerksomhetsvekker i Ford Ranger-serien. Blant detaljnyhetene er en kraftigere dieselmotor, økt nyttelast og at stadig flere dieselmotorer vil få partikkelfilter (DPF).

Ny dieselmotor

Den nye motoren er en 5-sylindret Duratorq TDCi rekkemotor med common rail innsprøyting, 3.2-litersmotoren utvikler 200 HK og et maksimalt dreiemoment på 470 Nm og har et serviceintervall på 50.000 km eller hvert 2. år. Fords elektroniske stabilitetsprogram (ESP) er allerede standard på varebiler, Kombi og busser med enkle bakhjul. Senere i 2007 vil ESP standardiseres på chassis med førerhus og biler med doble bakhjul. Systemet oppdager dersom bilen fraviker retningen sjåføren har valgt og benytter bremsene og motoreffekten til å rette opp situasjonen. ESP har vist seg særlig nyttig på biler der lasten og vektfordelingen stadig endres.

Full kontroll

Et antall systemer er knyttet opp mot ESP for å sikre full kontroll over bilen under alle kjøreforhold. Disse inkluderer Active Yaw Control (AYC), hindring av velt, (ROM), hindring av krengning (RMI) og hydraulisk bremseassistanse (HBA). Naturligvis er også blokkeringsfrie bremser (ABS) standard på alle Transit-versjoner.

For å sikre at alle de elektroniske systemene virker effektivt, uavhengig av last og tyngdepunkt er det utviklet en Load Adaptive Control (LAC) der bilens totalvekt beregnes ved å måle hvor mye dreiemoment om skal til for å akselerere bilen. Fra høsten 2007 vil biler med ESP også ha Fords nye bakkestarthjelp (HLA). Dette nye teknologiske systemet hindrer at bilen glir bakover ved bakkestart. HLA sørger for at bremsene er koblet inn i 2.5 sekunder etter at sjåføren har flyttet foten fra brems- til gasspedalen. Med HLA slipper altså sjåføren å holde bilen på håndbremsen ved bakkestart.

4.6-tonns Transit

Senere i 2007 vil det komme en Ford Transit med 4.6 tonn totalvekt, som vil gjøre bilen enda mer interessant som politibil, ambulanse og redningsbil og for bygg- og anleggsbransjen og for dem som bygger campingbiler. Begge akslene er forsterket for å muliggjøre 1.850 kg foran og 3.300 kg bak. En av stjernene på Birmingham-utstillingen er den nye Transit SportVan. Bilen skal lanseres i mai, og vil tilføre varebilsektoren litt ekstra stil og sportslighet. Ford Transit SportVan er forhjulsdreven, har kort akselavstand og leveres med en 2.2-liters Duratorq TDCi dieselmotor på 130 HK og 310 Nm dreiemoment. Nye Ford Ranger Wildtrak har en ny og kraftig 2.5-liters Duratorq TDCi dieselmotor som utvikler 145 HK og 330 Nm dreiemoment, men fremfor alt er Wildrak et uttrykk for at Ford Ranger er en bil som gjør jobben også utenfor allfarvei.