Mangelfulle sikkerhetsrutiner ved kommunale lekeplasser

Landets kommuner eier et stort antall lekeplasser, barnehager og skoler med tilhørende lekeplassutstyr. Som eier er det kommunen som har ansvaret for at sikkerhet er ivaretatt og at utstyret vedlikeholdes.

DSBs tilsyn tyder på at flere kommuner har mangelfulle rutiner og lite kunnskap om sine plikter på dette området. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) gjennomførte i 2006 tilsyn med lekeplassutstyr i fire kommuner. I inneværende år skal fire nye kommuner kontrolleres. Det er kommunenes systemer for risikovurderinger, vedlikeholdsrutiner og avvikshåndtering som kontrolleres (systemrevisjon). - Vi opplever at mange kommuner ikke er bevisst om hvilket ansvar som påligger dem som eier av lekeplassutstyr. Derfor etterlyser vi økt satsing på sikkerhet ved lekeplassutstyr i kommunene, sier avdelingsleder Gunnar Wold i DSB. Kommunene har ansvar for at utstyret de eier vedlikeholdes og at sikkerheten er ivaretatt slik at skader unngås. Den enkelte kommune har plikt til å gjennomføre internkontroll med lekeplassutstyr som den eier. Til tross for at lekeplassforskriften og internkontrollforskriften trådte i kraft for ca 10 år siden, ser det ut til at ansvaret som påligger eier av lekeplassutstyret ikke er godt nok kjent. DSB har som målsetting at systemrevisjonene skal bidra til økt fokus på eiers ansvar i forhold til sikkerhet ved lekeplassutstyr samt økt kunnskap vedrørende innkjøp, kontroll og vedlikehold av utstyret. Hovedfunn under tilsynene av kommunene kan så langt oppsummeres slik: Kommunenes rutiner for å iverksette tiltak for å avdekke, rette opp og forebygge farlige forhold ved lekeplassutstyret er mangelfull. Kommunens egne rutiner for utbedring av avvik/feil på lekeplassutstyret blir i varierende grad fulgt. I mange kommuner kan det tyde på at sertifiserte kontrollører utfører en godkjenning av lekeplassutstyret. Sertifiseringen av lekeplassutstyret er en frivillig ordning og dette er ikke å betrakte som en godkjenningsordning i følge lov eller forskrift. Kommunene må satse tydeligere på å etablere og etterleve gode rutiner for internkontroll. Den enkelte kommune har plikt til å gjennomføre internkontroll med lekeplassutstyr som den eier. Tilsynene har avdekket viktigheten av å jobbe kontinuerlig med sikkerhetsmessige områder knyttet til lekeplassutstyr. Herunder betydningen av systematisk HMS-arbeid i kommunen.