Tunneler til hvilken kvalitet?

Norske tunneler faller gjennom sammenlignet med hva som er standarden i europeiske tunneler, viser en ny undersøkelse som NAF presenterte nå i helgen. Problemet med denne siste undersøkelsen er at man skyter langt over mål. Det er tross alt forskjell på en firefelts motorveitunnel i Berlin og en tunnel gjennom en fjellaksel på Åndalsnes.

Trafikken i en del av de store tunnelene i Europa er jo en helt annen enn den man har ute i landet i Norge. Vi er redd for at det hadde blitt bygget få tunneler i Norge dersom man la samme krav til sikkerhet og kvalitet som man gjør i de store trafikktunnelene på kontinentet. Vi mener likevel at det er gjort for lite i forhold til sikkerhet og fremkommelighet i mange norske tunneler. Men det å forlange full utstøping i tunneler som er sprengt ut i godt norsk fjell, er helt unødvendig. Men da må fjellkvaliteten selvsagt holde mål. I noen områder av landet med dårligere fjell, burde dette med full utstøpig kanskje vært gjennomført i en helt annen skala enn det som er gjort. Problemet er at man har spart litt for mye penger under selve tunneldrivingen til bl a sikring. Skjer det noe i etterkant får man sannelig oppleve hva uttrykket å spare på skillingen for å la daleren gå betyr. Vi synes også at man har spart alt for mye på god belysning og skikkelig merking i tunneler. Vi vet at det er gjort mange brølere vedrørende vann- og frostsikring. Mange tunnelhvelv burde aldri ha blitt montert. Men billigste anbud har gang på gang blitt valgt selv om advarslene har haglet. Se på hvilke problemer dette har skapt på Møre både i Ålesundtunnelene og i Freifjordtunnelen på Krifast-prosjektet. At det går mange år for å rette opp slike fadeser, er selvsagt en fadese i seg selv. Norge er så langt fra ferdigbygget. Og i landets rikeste land burde det vært bevilget langt mer penger til tunnelprosjekter enn det som gjøres. Dette er politikernes ansvar. Men for all del kom ikke å si at alle tunneler som skal bygges i Norge skal være kopier av de enorme tunnelene som nå bygges i Europa.