Liten støtte til Navarsetes ønske om veiprising

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) får ingen støtte fra lokale myndigheter for sitt ønske om å bruke veiprising som et trafikkregulerende tiltak i landets største byområder.

Dette går fram av svarene på et brev statsråden sendte til en del fylkeskommuner og store kommuner i februar i år. «Eg skulle gjerne ha sett ein større vilje blant lokale styresmakter til å ta i bruk veiprising», skriver Navarsete i brevet. Hun påpeker at regjeringen er positiv til dette virkemidlet, og at erfaringer fra andre land viser at veiprising er et effektivt for å redusere forurensninger og øke framkommeligheten i trafikkbelastede byområder. Transportbedriftenes Landsforening er enig med statsråden, og har foreslått en toårig prøveordning i Oslo-Akershus, Stavanger, Bergen og Trondheim. Men lokale myndigheter i disse områdene støtter ikke tanken. Uheldig fordelingsvirkning Holdningen per i dag er at det ikke er ønske om å ta i bruk veiprising, skriver fylkesordfører Roald G. Bergsaker i svaret fra Rogaland fylkeskommune. Fylkesordfører Torill Selsvold Nygård i Hordaland skriver at dette er et transportpolitisk virkemiddel «som kan ha uheldige fordelingsvirkninger og som det av fleire grunner er politisk usemje om å ta i bruk.». Hun opplyser at Hordaland fylkesting ikke har gjort vedtak om veiprising ved behandlingen av en transportanalyse for Bergensområdet fram til 2030. I Oslo-området er veiprising ikke aktuelt, i og med vedtaket som ble fattet i fjor høst om Oslopakke 3. Dette er en finansieringsplan for forsert utbygging av hovedveinettet og kollektivtilbudet i Oslo og Akershus. Her videreføres bomringen i Oslo, og utvides med nye bomstasjoner i Bærum. Kontrakt med velgerne Ordfører Rita Ottervik i Trondheim viser til at bompengeordningen i Trondheim ble avviklet ved utgangen av 2005, ifølge «kontrakten» med velgerne. Dette inne bar samtidig å holde løftet om at bompengesystemet ikke skulle fortsette i form av et veiprisingssystem, skriver Rita Ottervik. Fylkesrådmann Matz Sandman i Buskerud viser til et fylkestingsvedtak fra 1999, der det med 46 mot seks stemmer ble fastslått at det ikke innføres veiprising i Buskerud. Møte om saken Svarene fra Vestfold fylkeskommune og Aust-Agder fylkeskommune gir heller ikke støtte til tanken om veiprising. Men i et svar fra Areal- og transportprosjektet Kristiansandsregionen (ATP) blir det opplyst at det ved behandlingen av fase 2 i Samferdselspakken, er aktuelt å vurdere tidsdifferensierte bompenger eller veiprising når arbeidet med fase 2 starter trolig i 2008, og med politisk behandling i 2010-2011. Samferdselsdepartementets politiske ledelse har foreløpig ikke noen kommentar til svarene som er kommet. Disse skal nå gjennomgås. Deretter vil statsråden invitere til et møte med representanter for byområdene, får NTB opplyst. Trafikkregulering Veiprising skiller seg fra bompenger blant annet ved at formålet er trafikkregulering og ikke finansiering av nye veiprosjekter. Takstene vil normalt variere med tid på døgnet. Før det er aktuelt å ta i bruk veiprising i et område, må det dokumenteres lokale kø- og miljøproblemer, skriver Liv Signe Navarsete i et brev til Stortingets presidentskap som svar på et spørsmål fra stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp). Han ba statsråden om å avklare begrepene.