Byggevaredagen i etisk minefelt

Årets Byggevaredag tråkket rett inn i et minefelt for byggevarebransjen ved å ta opp etikk og relasjonsbygging.

På dette årlige arrangementet som Byggevareindustriens Forening og Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon (TBF) står bak, lanserte de to bransjeorganisasjonene et utkast til etikkcharter som ledd i et felles arbeid med å sette etikk på dagsorden både i bransje og medlemsbedrifter. For ytterligere å anspore etikkdebatten presenterte Bjørn Birkeland fra Prognosesenteret resultatet av en fersk undersøkelse om bransjens eget og omverdenens syn på byggevarehandelens omdømme. Denne viste at det er bransjen selv som har de største tankene om eget omdømme. De tror selv at kunder og forbrukere vil rangere byggevarehandelen som nummer to av fem bransjer kun slått av bank og finans og med dagligvarehandelen, håndverkerbransjen, klær/tekstil samt restaurantbransjen på plassene bak. Fasiten var at kundene rangerte byggevarehandelen som nummer tre, og det samme gjorde proffkundene og kollegaene i byggevareindustrien. Dette vil nå være utgangspunktet for å oppnå forbedring av omdømmet. Professor i forretningsetikk ved BI, Heidi Høvik, utfordret de vel 100 deltakerne med utgangspunkt i etikkcharteret til gjennom egne interne prosesser å utarbeide etiske regler tilpasset egen bedrift. Byggmakker-sjef Espen Hoff orienterte om kjedens relanserte etiske regler som har som utgangspunkt at alle egne og eksterne arrangementer skal kunne tåle det offentliges lys. De etiske reglene skal være lette å forholde seg til, og selvsagt ønsker vi at de skal etterleves. Men vi har fortsatt en vei å gå. Vi er underveis, sa en ydmyk Hoff som ønsket en felles etisk plattform med byggevareindustrien velkommen. Av andre innslag på Byggevaredagen tordnet den danske direktøren Bruno Christensen fra Retail Institute Scandinavia AS om globaliseringens konsekvenser for byggevarebransjen. Og endelig orienterte entreprenørene representert ved den norske Skanska-sjefen Geir Magne Aarstad og utbyggerne representert ved adm. direktør Paul Lødøen fra Oslo S. Utvikling om hva som gjøres for å møte byggekostnadsutfordringene samt sikre kvalitet og samhandling mellom aktørene. Du kan lese mer om Byggevaredagen i Byggeindustrien nr. 7 som kommer ut medio mai.