For kort tidsfrist for tunnelsjekk fikk utsettelse

Tidsfristen for sjekke takene i norske veitunneler ble i mange tilfeller for kort. Derfor fikk regionkontorene i Vegdirektoratet beskjed om å legge fram planer for når de skulle være ferdig med tunnelinspeksjonene.

Fristen ble satt til 31. mars, men i god tid før den tid ble det klart at det ikke ville være mulig å gjennomføre sjekk av alle tunneltakene med indre hvelv innen fristens utløp opplyser sjefingeniør Erik Norstrøm i Vegdirektoratet til NTB. Derfor ble regionkontorene pålagt å legge fram planer for når de kunne være ferdig med å inspisere tunnelene som ikke var ferdigsjekket innen fristen. Den nye fristen kunne regionkontorene fastsette selv, opplyser Norstrøm. Han ønsker å avdramatisere innslaget i NRK om at halvparten av tunnelene i fire av fem regioner ikke ble inspisert for rasfare innen fristen. Vanskelig inspeksjon Regionkontorene fikk 15. februar skriftlig beskjed fra Vegdirektøren om å gjennomføre sjekk av takene i veitunnelene innen 31. mars. Men å sjekke tunneltak som ligger skjult bak indre hvelv, er i mange tilfeller lettere sagt enn gjort. Det er vanskelig å komme til, og for å klare det, må man enten lage luker i hvelvene eller fjerne hvelvelementer. Det er svært trangt mellom hvelvene og fjellet bak, og det skaper problemer med å inspisere fjellet i tunneltakene. Derfor foreslo også utvalget som gransket raset i Hanekleivtunnelen, å utvide dette mellomrommet når man i framtida bygger tunneler med indre hvelv. Dokumentasjon Ifølge Norstrøm er det ikke nødvendig å gjennomføre slike undersøkelser dersom det er gjennomført tunnelinspeksjoner de siste par årene. Men hvis det ikke finnes dokumentasjon på at slike inspeksjoner er gjennomført, må det foretas ny inspeksjon. Tunneler uten indre hvelv, med andre ord tunneler der takene utgjøres av selve fjellet, skal også inspiseres. Men her ønsker Vegdirektoratet bare kontroll med at regionkontorene har planer for inspeksjoner. Mange av disse tunneltakene inspiseres en gang i året, sier Norstrøm til NTB.