RIF og Statens vegvesen med hurtigarbeidende tunnelgruppe

Rådgivende Ingeniørers Forening har sammen med Statens vegvesen tatt initiativ til en hurtigarbeidene arbeidsgruppe hvor hele bransjen skal komme med konkrete tiltak som gjør fremtidig tunnelbygging sikrere.

- Dette er ett av tiltakene RIF mener må til for at Norsk tunnelbygging skal kunne fungere optimalt i fremtiden. I tillegg mener vi at det må etableres et frittstående vegtilsyn, sier adm dir Siri Legernes i RIF. - Et av målene med arbeidsgruppen er at Vegvesenet og bransjen kommer fram til felles virkelighetsforståelse, slik at man kan samarbeide bedre og bruke kompetansen innenfor tunnelsikring best mulig. For RIF er det viktig at arbeidsgruppen som er sammensatt av Statens vegvesen, Rådgivende Ingeniørers Forening, MEF og EBA i tillegg til å drøfte risikoen ved bygging av vegtunneler også tar for seg ansvaret og rollen til prosjektlederne i Statens vegvesen. For RIF er det nå viktig å få frem all den informasjonen som er nødvendig for å avdekke det vi mener er sviktende praksis i samspillet mellom Statens vegvesen som byggherre og leverandørene, sier Legernes. Hun understreker at Statens vegvesen har mange svært dyktige fagfolk og at kritikken RIF har kommet med overfor Statens vegvesen gjelder bare deler av etaten, særlig utbyggingsavdelingen som har ansvaret for tunnelbyggingen. RIF har advart RIF har den senere tid advart både Statens vegvesen og samferdselsministeren om at det har foregått en prosess som har gitt en kvalitetsforringelse av Statens vegvesen, noe som blant annet har fått konsekvenser for tunnelbyggingen i Norge. Først etter raset i Hanekeivtunnelen har Vegvesenet gitt signaler om at man ikke skal spare på spisskompetanse på under byggingen av tunneler. Dette er viktig når vi vet at forutsetningen for å bygge tunneler på den norske måten er at høy kompetanse blir brukt på riktig måte, derfor kan det ikke spares og knipes på pris, sier Legernes.