- Ett av flere viktige grep

Etter Hanekleivraset har Statens vegvesen gjort mange grep for at slike ras ikke skal skje igjen. - Foreløpige resultater av en landsomfattende inspeksjon av tunneler med hvelv viser at ekstra sikring ikke er nødvendig på disse, sier vegdirektøren.

I tillegg har Statens vegvesen i samarbeid med fagorganisasjonene RIF, MEF og EBA etablert et samarbeidsforum med for å se på hvordan vi best kan bruke kompetansen innenfor tunnelsikring. Når det gjelder sikringsarbeider på E18 gjennom nordre Vestfold er det anbudsåpning på disse arbeidene 12. april for første del og 27. april for resterende arbeid. Først da er det klart når vegene igjen kan åpnes for trafikk. - Vegvesenet beklager på det aller sterkeste de ulempene Hanekleivraset har medført for beboere, reisende og næringslivet i området. Vi tar naturligvis ansvar og i denne omgangen betyr dette ansvaret at vi rydder opp, sikrer tunnelene for framtiden og sørger for at det blir satt trafikk på så fort som overhodet mulig, sier vegdirektør Olav Søfteland. Vegdirektør Olav Søfteland mener at Statens vegvesen har lært av Hanekleivtunnelhendelsen. - Vi har satt i gang flere tiltak for at framtidige tunneler blir bygget med tilfredsstillende sikring og at eksisterende tunneler blir sikret dersom det er nødvendig, sier Søfteland. Statssekretær i Samferdselsdepartementet Steinulf Tungesvik sier i dag at vegdirektør Olav Søfteland har samferdselsministerens fulle tillit. - Vårt fokus nå er å sikre tunnelene mest mulig. Samtidig må vi ta en vurdering av hendelsesforløp og ansvarsforhold, sier Tungesvik.