E18-anbud: Kort, men forsvarlig saksbehandling

Hvilken entreprenør som får i oppdrag å oppgradere sikkerheten i blant annet Hanekleivtunnelen på E18, blir avgjort i løpet av torsdag eller senest fredag, opplyser informasjonsdirektør Sissel Faller i Statens vegvesen til NTB.

Ved Vegvesenets kontor i Drammen startet en anbudsnemnd torsdag klokka 10 arbeidet med å vurdere innkomne anbud med pris og dato for ferdigstilling. På bakgrunn av kritikken som har vært reist om Vegvesenets evne til å gjøre en god jobb, er dette en forsvarlig saksbehandlingstid? Det kommer litt an på anbudenes utforming, men ja vi mener det, sier informasjonsdirektør Sissel Faller til NTB. Overser kvalitet Anbudsforskriftene blir tolket på billigste måte, og kvaliteten blir deretter, med dårlige tunneler og veier, mener samfunnsøkonom Helge Dønnum. Til sammen sju tunneler på E18 i Vestfold må stenges i forbindelse med utbedringer. Dønnum, som er samfunnsøkonom og leder for PricewaterhouseCoopers avdeling for analyser innen offentlig sektor, mener dette er resultatet av svekket kvalitet som følge av anbudsrunder. Det overrasker meg ikke at vi får slike situasjoner som dette. Statens vegvesen velger standardiserte løsninger som de definerer som gode nok, men som ikke nødvendigvis er det, sier Dønnum til Vårt Land. Samfunnsøkonomen viser til loven, som sier at det offentlige skal velge det økonomisk mest fordelaktige tilbudet i en anbudsrunde. Han forklarer at «økonomisk mest fordelaktig» ikke nødvendigvis betyr billigst, men at det også kan innebære kvalitet. Etterslep: 2 milliarder Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk, basert på data fra Statens vegvesen, viser at det vil koste over 2 milliarder kroner å sette alle landets tunneler i stand, melder VG. Størst behov er det på Vestlandet, der det også er flest tunneler. Utfordringene er også store i Oslo og Akershus, der det er et forsømt tunnelvedlikehold på 350 millioner kroner, ifølge fagsjef Vilrid Femoen i Opplysningsrådet for veitrafikk. Vedlikeholdet som trengs dreier seg særlig om alarmtelefoner som ikke virker, defekte lysanlegg, ventilasjonsanlegg som stopper, og dårlig veidekke inne i tunnelene. Etterslepet kan gjøre at tunnelene ikke er driftssikre, men det utgjør ikke fare for den enkelte bilist, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Statens vegvesen. I Samferdselsdepartementet beklager man det store etterslepet på vedlikehold, men statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) sier at etterslepet på 2 milliarder kroner på tunneler er et altfor høyt tall.