Skjebnetorsdag for E18 i Vestfold

Torsdag blir det klart hvor lang tid det vil ta å før nye E18 i Vestfold igjen kan åpnes. En hardt presset veidirektør Olav Søfteland setter alle kluter til, mens utålmodige vestfoldinger frykter ulykker i sommer.

Torsdag åpnes konvoluttene med anbudsdokumenter på utbedringsjobben i Hanekleivtunnelen hos Statens vegvesen i Drammen. Først da vil det bli klart hvor lenge bilistene på den svært trafikkerte E18 i Vestfold må dirigeres ut på den gamle, smale veien. Jeg er spent på hva slags tidsanslag entreprenørene kan gi, sier vegdirektør Olav Søfteland, som ikke vil spekulere i hvor lenge den nye veien må være stengt på grunn av utbedringene. Arbeidet i Hanekleivtunnelen er det mest omfattende og Søfteland sier de andre seks tunnelene vil bli utbedret innen den er ferdig. Lange køer Søftelands distriktssjef i Vestfold, Roar Gärtner, legger ikke skjul på at arbeidet fort kan ta måneder. Bilistene må belage seg på lange køer gjennom Vestfold i hele sommer, sier Gärtner til NTB. Dette er dårlige nyheter for særlig lokalbefolkningen langs omkjøringsveien, som helst skulle ha fått utbedret tunnelene «i går». De frykter store ulykker når det på utfartshelger passerer rundt 30.000 biler i døgnet på veistrekningen. Flere stortingspolitikere krever at Søfteland må trekke seg som følge av sikkerhetssvikten i Vestfold-tunnelene. KrF varslet onsdag at de vil ta saken opp i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. Går ikke Statens Vegvesens oppsummering av situasjonen viser at sju tunneler må utbedres på strekningen, bare ti år etter at de ble bygget, men at tilstanden på landets øvrige tunneler er god. Søfteland, som var vegdirektør da utbyggingen skjedde i Vestfold, sier han tar det fulle ansvaret for svikten, men at han ikke vil gå fra stillingen. Jeg tar ansvaret for alt som er gjort. Nå tar jeg også ansvaret for å sette det i stand igjen, sier Søfteland, som sier hans stilling er et spørsmål for samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp). Hun har foreløpig full tillit til Søfteland, men avviser ikke at saken kan få konsekvenser. Søfteland legger på sin side ikke skjul på at det er dårlig arbeid som er gjort i tunnelene. Om årsaken til svikten viser Søfteland til rapporten en uavhengig ekspertgruppe har laget om saken. Bransjeproblem Rapporten sier at det som er skjedd er et bransjeproblem, sier Søfteland. Tilsynelatende har ansvaret for sikringen forsvunnet i forholdet mellom entreprenør og byggherre. Søfteland sier dette var mulig ettersom man da tunnelene ble bygget var i en overgangsfase fra ett system til et annet. Slik det er organisert i dag skal dette ikke være mulig, sier han. Han tar også selvkritikk for at Statens vegvesen ikke har gjennomført tilstrekkelige kontroller av tunnelene, slik at det måtte en ulykke til for å avdekke feilene. Vi var ikke gode nok til å inspisere tunnelene. Raset kom som en overraskelse, sier han. Ingen menneskeliv gikk tapt i raset i Hanekleivtunnelen første juledag i fjor.