Søfteland: Mitt ansvar å rydde opp

Veidirektør Olav Søfteland tar fullt ansvar for den dårlige sikringen av tunnelene på E18 i Vestfold. Nå vil han rydde opp.

Jeg tar ansvaret for alt som er gjort. Nå tar jeg også ansvaret for å sette det i stand igjen, sier Søfteland. Vegdirektøren har ingen planer om å trekke seg fra jobben på grunn av svikten i sikringen av sju tunneler på E18 i Vestfold. Men han innrømmer at sikringsjobben han har hatt ansvar for ikke holder mål. Dårlig arbeid Det er dårlig arbeid som er utført, slo Søfteland fast da han redegjorde om saken på en pressekonferanse onsdag. At flere politikere mener Søfteland bør trekke seg, lar han ikke virke inn på sine vurderinger. Mitt arbeidsforhold er et spørsmål for statsråden. Det viktigste nå er å avdekke hva som er gjort feil, sette det i stand og lære av det som er gjort, sier Søfteland. Han vil foreløpig ikke trekke noen konklusjoner om den dårlige sikringen kan få konsekvenser for noen i hans organisasjon, men avviser ikke at det kan skje. Vi er ikke kommet så langt som til å se om det er gjort noen personlige feil, sier vegdirektøren. Bransjeproblem Om grunnen til at spesielt Hanekleivtunnelen var så dårlig sikret at det gikk ras der andre juledag i fjor, viser Søfteland foreløpig til rapporten en uavhengig ekspertgruppe har laget om saken. Rapporten sier at det som er skjedd er et bransjeproblem, sier Søfteland. Tilsynelatende har ansvaret for sikringen forsvunnet i forholdet mellom entreprenør og byggherre. Søfteland sier dette var mulig ettersom man da tunnelene ble bygget var i en overgangsfase fra ett system til et annet. Slik det er organisert i dag skal dette ikke være mulig, sier han. Han tar også selvkritikk for at Statens vegvesen ikke har gjennomført tilstrekkelige kontroller av tunnelene, slik at det måtte en ulykke til for å avdekke feilene. Vi var ikke gode nok til å inspisere tunnelene. Raset kom som en overraskelse, sier han. Frist torsdag Vegdirektøren har nå fullt fokus på å få E18 åpnet igjen. Torsdag blir det klart når det kan skje-. Da går anbudsfristen for reparasjonen av Hanekleivtunnelen og den nærliggende Løkentunnelen ut. Etter det NTB for opplyst vil Vegdirektoratet kort tid etter fristens utløp orientere om tidsperspektivet. 27. april går så anbudsfristen ut for arbeidene på de øvrige fem tunnelene som skal utbedres, men en forutsetning her er at disse skal utbedres innen Hanekleivtunnelen er ferdig. Søfteland vil ikke spekulere i hvor lenge den omfattende trafikken på veien blir nødt til ledes over på den gamle E18 gjennom Vestfold. Jeg er spent på hva slags tidsanslag entreprenørene kan gi, sier vegdirektøren.