Innrømmer dårlig arbeid

Sikringsarbeidet i tunnelene på E18 gjennom Vestfold er dårlig utført, sier vegdirektør Olav Søfteland. Samtidig forsøker han å avdramatisere situasjonen.

Søfteland uttalte seg på en pressekonferanse onsdag ettermiddag om norske veitunneler og sikkerhet generelt. Etter jul har vi finkjemmet alle tunnelene på E18 og alle er undersikret. Spesielt gjelder det Hanekleiv- og Løkentunnelene. Også fem andre tunneler er undersikret, men av mindre omfang enn for de to tunnelene som nå er stengt, sier Søfteland I tillegg til må et løp i Bolstadtunnelen utbedres. Utbedres Søfteland understreker at planen er å utbedre de nordgående løpene i tunnelene først, slik at tunnelene ikke behøver å stenges helt under sikringsarbeidet. Det er beklagelig at det må gjøres så mye etterarbeid, sier Søfteland. I kjølvannet av tunnelsaken krever flere kritikere, deriblant Høyre- og Frp-politikere, at vegdirektøren går av, men Olav Søfteland avviser at det vil skje. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) har hele tiden gitt veidirektøren sin fulle støtte. Stor spenning Det fryktes at den senere tids inspeksjoner har avdekket svakheter i flere av landets tunneler enn i dem som hittil er kontrollert på E18 i Vestfold. Det var derfor knyttet stor spenning til orienteringen som Statens vegvesen kom med onsdag ettermiddag i forbindelse med resultatene av sikkerhetsinspeksjoner av landets veitunneler. Onsdag var frist for de regionale veikontorene til å melde inn status til Statens vegvesen for tilstanden i veitunnelene i sine distrikter. Det var meningen at resultatene skulle holdes hemmelig inntil Samferdselsdepartementet ville offentliggjøre dem i midten av mai. Men denne beslutningen har vakt så sterke reaksjoner at veimyndighetene nå har snudd og valgt å offentliggjøre resultatene nå. Lange køer Bilistene må belage seg på lange køer gjennom Vestfold i hele sommer. Vi har en stor utfordring som bare blir større etter som tiden går, sier distriktssjef Roar Gärtner til NTB. Han er ansvarlig for trafikkavviklingen gjennom fylket, og har fått en enda tyngre oppgave enn han fryktet da Hanekleivtunnelen ble stengt på ubestemt tid etter et ras sent på kvelden 25. desember i fjor. Da taket raste i Hanekleivtunnelen, kunne jeg ikke se for meg dette omfanget. Så pessimistisk er jeg ikke, sier Gärtner. Inspeksjon Avgjørelsen om å stenge samtlige E18-tunneler i Vestfold kommer etter en inspeksjon av tunnelene, opplyser utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet til Aftenposten. Håpet er at ett løp i hvert tunnel kan holdes åpent mens sikringsarbeidet pågår, inkludert Hanekleiv- og Løkentunnelene. Tunnelene er blant de mest moderne på Østlandet. Normalt passerer om lag 17.000 biler daglig gjennom strekningen. På store utfartshelger øker trafikken til 30.000 i løpet av et døgn. Den første prøvelsen blir pinsehelgen. Strykkarakter Også en ny, internasjonal tunnelundersøkelse viser at flere norske tunneler har alvorlige sikkerhetsmangler, opplyser Norges Automobil-Forbund (NAF). Hvilke tunneler dette er og hva undersøkelsen sier om dem, vil ifølge NAFs leder for internasjonal virksomhet, Egil Otter, først bli gjort kjent på en pressekonferanse i NAF 23. april.