Undersøkelse gir norske tunneler strykkarakter

En ny internasjonal tunnelundersøkelse viser at flere norske tunneler har alvorlige sikkerhetsmangler, opplyser Norges Automobil-Forbund (NAF).

Hvilke tunneler dette er og hva undersøkelsen sier om dem, vil ifølge NAFs leder for internasjonal virksomhet, Egil Otter, først bli gjort kjent på en pressekonferanse i NAF 23. april. Onsdag ble det kjent at landets regionale veisjefer, på oppdrag fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp), ikke har funnet noen sikkerhetsbrist ved landets veitunneler. De er bygget i fjell som har en bedre og helt annerledes geologisk struktur enn for eksempel fjell i nordre Vestfold der den nye E18 er anlagt. Også tidligere er det offentliggjort undersøkelser av norske tunneler, og de har langt på vei fått stryk av den tyske ekspertvirksomheten Deutsche Montan Technology i Leipzig. Tunneler som har fått rødt kort, er tungt trafikkerte løp som Løvstakktunnelen i Bergen, Nordkapptunnelen, Eidsvollstunnelen og tunnelen ved Sollihøgda mellom Oslo og Hønefoss. Folk fra det tyske firmaet har konsentrert seg om overlevelsesmuligheter i tilfelle ulykke, rømningsveier, telekommunikasjon, ventilasjon og belysning for å nevne noe, sier Otter til NTB. Ekspertene var igjen i Norge i januar, og tok for seg tunneler som Otter hadde pekt ut for dem. Han har selv deltatt i kontrollen.