Vegdirektoratet har hatt flaks

Leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Per Sandberg (Frp), mener Vegdirektoratet har hatt usedvanlig mye flaks som har unngått store ulykker etter de nye avsløringene om dårlig sikringsarbeid i tunneler.

Det som skjer nå er meget alvorlig. Jeg vil karakterisere dette nærmest som en katastrofe, sier Sandberg til NTB. Hanekleivtunnelen ble stengt på ubestemt tid etter et ras 25. desember i fjor, samtidig ble også Løkentunnelen stengt. Torsdag før påske ble Bolstadtunnelen stengt og har nå bare ett løp åpent. Nå vil Vegdirektoratet stenge både Hillestadtunnelen, Bringåkertunnelen, Botnetunnelen og Brekketunnelen på grunn av sikringsarbeid. Hoder må rulle Vi bør vente litt for å få oversikt over om det er de samme entreprenørene som har stått bak byggingen av alle disse tunnelene, men det er jo ting som tyder på det, sier Sandberg. Det er klart at dette ikke kan forbigås i stillhet. Jeg vil si det så sterkt som at her må noen hoder rulle. Vi må slå fast en gang for alle at dette ikke er akseptabelt. Vi kan akseptere at det gjøres feil i én tunnel, at man på sviktende grunnlag ikke har gjennomført gode nok undersøkelser. Men her snakker vi om en seks-sju tunneler på samme strekning, og da er det ingen tilfeldighet lenger, da er det noen som har vært usedvanlig uansvarlig, slår Sandberg fast, og krever at de ansvarlige må stilles til ansvar for sine handlinger. Alvorlig karakter Hvis ikke statsråden og regjeringen gjør et grundig arbeid i så måte for å avdekke og offentliggjøre alle rapportene rundt disse tunnelene, er vi nødt til å flytte denne saken opp i kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget, for dette er av en så alvorlig karakter at det ikke kan forbigås, mener han. Sandberg frykter at det kan finnes flere tunneler som er potensielt farlige for trafikantene. Det er lett å tenke i de baner. Nå må vi finne ut om det er de samme entreprenørene og de samme typer undersøkelser som er foretatt på andre tunneler. Hvis det er tilfelle, er det jo ikke noe grunnlag for å tro at de har gjort en bedre jobb der. Komitélederen er også opptatt av de konsekvensene stengningen av tunnelene vil få for næringslivet. Det må jo få konsekvenser for trafikanter og transportører som vil oppleve forsinkelser, mens næringslivet kan få store økonomiske tap som følge av dette. Da er spørsmålet hva regjeringen gjør i forhold til det, avslutter Per Sandberg.