Vurderer ansvarsforholdet for E18-tunnelene

Samferdselsdepartementet vurderer nå ansvarsforholdet knyttet til bygging av tunneler på E18 gjennom Vestfold, sier statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) til NTB.

Denne vurdering skjer ifølge Tungesvik parallelt med at veivesenet er i full gang med å gjøre flere tunneler på den vel seks år gamle motorveien trafikksikker. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sa onsdag til NRK, før hun reiste til Japan, at hun ikke utelukker at feilvurderinger i tunnelsikringen kan få konsekvenser. I det materiale som hun skal legge fram for Stortinget i mai, ser departementet også på rollen til Statens vegvesen, sier hun. Jeg har forståelse for at det kreves at noen tar på seg ansvaret for dette, men for tiden er vi mest opptatt av å få tunnelene sikret, sier statssekretær Tungesvik. Tunneler frikjennes Vegdirektoratet frifinner landets veitunneler for sikkerhetssvikt. Ingen av dem går gjennom fjell som har samme geologi som man finner i nordre del av Vestfold, heter det blant annet i undersøkelsen som Statens vegvesen har gjennomført om sikkerheten for samtlige norske veitunneler. Rapporten er bestilt av Samferdselsdepartementet. Tungesvik sier til NTB at denne konklusjon også ble trukket av ekspertgruppen som 15. februar la fram sin rapport etter Hanekleivulykken sist jul. Nå har landets regionale vegsjefer på rekordtid sikkerhetskontrollert veitunnelene i sine distrikter, og kommet til at de er godt bygget og at det ikke er forbundet med noen fare å bruke dem. Og dette er en gladmelding både for det norske veivesen og for publikum. Uhellet ved Hanekleivtunnelen utløste en grundig sjekk av samtlige av landets tunneler. Nå har vi fått dokumentert at de andre tunnelene går gjennom godt fjell og at de er godt bygget. Ytterligere sikringsarbeid er ikke nødvendig, heter det i konklusjonen fra landets vegsjefer, sier Tungesvik til NTB. NAF: Positivt Det er selvsagt positivt at Vegvesenet kan konkludere med at det er farefritt å kjøre gjennom landets øvrige veitunneler, sier informasjonsrådgiver Even Westerveld i Norges Automobil-Forbund (NAF) til NTB. Samtidig mener vi at det er problematisk at det er veivesenet selv som har kontrollert disse tunnelene. Det er ikke bra, og vi etterlyser på ny et uavhengig veitilsyn som kunne ha foretatt slike kontroller, mener Westerveld på vegne av NAFs vel 470.000 bilister. For øvrig er det jo gjort en slett jobb ved tunnelene i nordre del av Vestfold. Det er jo ingen bombe at geologien her er dårligere enn i andre deler av landet, sier informasjonsrådgiver Even Westerveld i NAF til NTB. Ifølge NAF vil det 23. april bli offentliggjort en internasjonal tunnelundersøkelse som understøtter at flere norske tunneler har alvorlige sikkerhetsmangler.