Kommuner kan spare på selvbetjening over nettet

Kommunene kan spare store beløp på å innføre selvbetjening for innbyggerne på sine nettsider, viser en kartlegging.

I mange kommuner finner innbyggerne verken skjemaer eller søknader de kan fylle ut direkte på nettet for å få den hjelpen de trenger. Ifølge en undersøkelse gjennomført av Synovate MMI for EDB Business Partner svarer 76 prosent av kommunene at de i svært liten grad eller liten grad har slike tilbud til innbyggerne. Når folk ikke kan bruke internett, må de i stedet ringe kommunen. Og når kommunen skal besvare slike henvendelser, medfører det blant annet lønnskostnader og utgifter til porto og konvolutter, søknadsskjemaer og brosjyrer, sier Nina Furu, redaktør for nettressursportalen nettredaktor.no til Dagsavisen. Ifølge estimater koster det rundt 50 kroner å besvare en telefonhenvendelse, opplyser Furu. Nesten ni av ti kommuner svarer i undersøkelsen at de tror de kommer til å ha selvbetjente tilbud til sine innbyggere i løpet av tre til fem år. Oslo er en av kommunene som har satset på å la folk gjøre jobben selv på nettet. Hvis det ikke hadde vært for våre internettjenester, måtte for eksempel samferdselsetaten ha håndtert om lag 4.500 flere kunder hver uke, sier spesialrådgiver Thor Kr. Gjørven ved byrådslederens avdeling. Kommunens nettsider har cirka 30.000 besøk på vanlige hverdager.