Større rehabilitering av Hvalertunnelen

Statens vegvesen starter en større rehabilitering av Hvalertunnelen mellom Asmaløy og Kirkøy på rv 108. Ny belysning skal på plass, tunnelens vann- og frostsikring skal skiftes, havarinisjer sprenges og sikkerhetsutstyres oppgraderes.

Totalt vil ansiktsløftingen beløpe seg på om lag 40 millioner kroner. Arbeidene gjøres i to etapper, der den første skal være fullført innen 6. juli 2007. - Vi starter med de tyngre anleggsarbeidene, forteller prosjektleder Egil Kristiansen i Statens vegvesen. Det vil si at innen fellesferien starter, skal tunnelen være utstyrt med havarinisjer, samt ny vann- og frostsikring. Videre så vil vi også ha fullført store deler av arbeidet med å oppgradere sikkerhetsutstyret i tunnelen. Forarbeidet med det elektortekniske arbeidet har tatt noe lengre tid enn først antatt. Dette innebærer at det ikke vil bli etablert ny belysning før tidligst til høsten. Redusert fremkommelighet og nedsatt hastighet Det er omfattende arbeid som skal gjøres og det vil foregå arbeid i tunnelen både på dagtid og nattestid. Det vil derfor være redusert fremkommelighet og nedsatt hastighet mens utbedringsarbeidene pågår. For å redusere ulempene for arbeidsreisende vil det imidlertid være stans i alle større arbeider i tidsrommet mellom kl. 05.00 og kl. 09.00. Tunnelen vil bli stengt i kortere perioder når sprengingsarbeid pågår. I etterkant av sprengingsarbeid vil kun et kjørefelt være åpent og trafikantene vil bli geleidet av følgebil gjennom tunnelen. Sprengingsarbeidet antas å være ferdig innen 8. juni.

Fakta om tunnelen

Hvalertunnelen er en undersjøisk tunnel mellom Asmaløy og Kirkøy på riksveg 108 i Østfold. Tunnelen er 3755 meter lang og stod ferdig i 1989. Normal trafikkmengde i tunnelen er om lag 1700 kjøretøy i døgnet, men i sommersesongen stiger døgntrafikken til ca. 2600 kjøretøy. Entreprenør for de byggtekniske arbeidene i Hvalertunnelen er Tunnelteknikk AS.