Norges første DBO brukontrakt utlyst

Kontraktsformen er en DBO-kontrakt (Design, Build, Operate) og innbefatter prosjektering, bygging og ansvar for drift og vedlikehold i 15 år av Ny Kråkerkøyforbindelse.

Etter flere år med planlegging går nå startskuddet for det nye vegprosjektet rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse i Fredrikstad. Først ut er tilbudskonkurransen for brukontrakten, som nå er lyst ut på DOFFIN- og TED-databasen. Kontrakten omfatter bygging av ny klaffebru over Vesterelva i Fredrikstad og oppgradering av eksisterende Kråkerøy bru. Begge bruene skal fjernstyres av Statens vegvesens vegtrafikksentral i Oslo. Operatøransvar (daglig åpning og lukking for båttrafikk) inngår ikke i DBO-kontrakten. Planlagt anleggsstart for ny klaffebru er desember 2007. Hele vegprosjektet rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse skal være klar til vegåpning september 2009. Ny klaffebru over Vesterelva Ny klaffebru over Vesterelva skal bygges med fire kjørefelt og to fortau. Brua er 100 meter lang og skal bygges med tre spenn: To sidespenn og ett klaffespenn. Den skal bygges med en klaff og en overliggende motvekt. Klaffen skal løftes ved hjelp av hydrauliske sylindere. Seilingsbredde er 30 meter. Kontrakten omfatter både prosjektering og bygging av den nye klaffebrua med tilhørende styringssystem. Kontrakten omfatter også ansvar for drift og vedlikehold i 15 år. Eksisterende Kråkerøy bru Eksisterende Kråkerøy bru er en mekanisk klaffebru med to klaffer. Brua ble bygget i 1957 og styres per i dag fra et styringstårn på brua. Denne kontrakten omfatter delvis ombygging av brumaskineriet slik at brua kan fjernstyres fra vegtrafikksentralen i Oslo. Kontrakten omfatter også prosjektering av nytt styringssystem, samt legging av nytt slitelag på brua. Kontrakten omfatter drift og vedlikehold av de deler som leveres i henhold til kontrakten i 15 år. Tilbudskonferanse blir gjennomført 23.april i Fredrikstad. Fristen for å levere tilbud er 30.juli, kl 12.00.