Operaen blir Oslos nye navle

Taket på det nye operabygget blir som et turområde midt i sentrum. Dette er Oslos nye navle, sier kulturminister Trond Giske (Ap).

Tirsdag formiddag vandret han sammen med tidligere kulturminister Ellen Horn på det steinlagte taket som mest av alt minner om en norsk fjellvidde vinterstid. Giske hadde invitert ledere fra store kulturinstitusjoner over hele landet til en befaring i det nye operabygget, med etterfølgende seminar om hvordan hele kultur-Norge skal få glede av praktbygget. Jeg har vært her mange ganger, og blir stadig mer imponert. Dette blir hovedstadens nye utendørs storstue til glede for langt flere enn operaentusiaster, sier kulturministeren. Under rundturen for de rundt 40 kulturtoppene sa prosjektdirektør i Statsbygg, Roar Bjordal, at operaen er grunnsteinen for en ny bydel. Samtidig synes vi som jobber med prosjektet, at bygget er et kunstverk i seg selv, sa Bjordal. Holder så vidt Bjordal forsikrer at praktbygget vil stå ferdig om tolv måneder, klart innenfor rammen på 4,1 milliarder kroner, som var Stortingets absolutte kostnadsgrense. Foreløpig holder vi oss innenfor den langt trangere rammen som Statsbygg har satt som mål, men nå sliter vi, sier prosjektdirektøren. Han sikter til det forhold at presset i bygg- og anleggsbransjen gjør det stadig vanskeligere å holde kostnadene innenfor de rammer som er satt opp. Bjordal sier avveiningene som hele tiden gjøres, har kostnadsrammen som prioritet foran kvalitet. Likevel blir bygget helt unikt. Litt trist er det kanskje at nesten ikke noe ved den nye operaen er norsk. Glass fra Tyrkia, stein fra Italia og metaller fra alle andre land enn Norge er byggemateriale. Selv eikemøblene i hovedsalen er hentet utenfra. Det er også storparten av arbeidskraften. Til tider har det jobbet folk fra 20 nasjoner her samtidig, sier Bjordal. På toppen av alt er det EU som har bidradd til å reise Norges største solcellepanel på sørveggen. Koster å drive Under seminaret tirsdag snakket operasjef Bjørn Simensen om kunstneriske mål og strategier for det nye operahuset, mens styrelederen, Einar Solbu, innledet over det eldgamle tema «Børs eller katedral». Begge deler, mener kulturministeren, som ikke ser noe unaturlig i at sponsormidler også blir benyttet ved den nasjonale operaen. Og under omvisningen fikk kultursjefene et synlig bevis på at dagens operaledelse har innsett behovet for å tjene penger. Denne uka skal Mercedes presentere sine nye modeller i den del av bygget som er avsatt til arbeid, trening og inntektsbringende virksomhet. Bygget er faktisk delt i to med en akse tvers gjennom. Og bruksrommene skal være klar for innflytting allerede 1. september i år. Da er det slutt på virksomheten i Folketeaterbygningen, men åpningen av salene og de store oppsettingene kommer først i april neste år.